onsdag 18 maj 2022

Engelsk tv- serie från år: 2005: " Bleak House" , baserad på den världsberömde engelske 1800- tals författaren Charles Dickens roman med samma titel/ Jag är inspirerad av den engelske 1900. tals författaren David Lodge`s roman: " Nice Work"/ Recension skrvien av: Marika Frykholms

  Jag har börjat titta på den engelska tv- serien: " Bleak House" baserad på den världsberömde engelske 1800- tals författaren Charles Dickens roman med samma titel. Denna engelska tv- serie är från år: 2005. 

" Bleak House" av Carles Dickens handlar bland annat om advokatbyrån: Jandyce & Jandyce. 
Advokatbyrån Jandyce och Jandyce har hand om ett mycket gammal invecklat fall som innefattar många personer. Dessa olika personer har alla på något sätt om jag har förstått handlingen rätt, på något sätt med varandra att göra.

Den unga föräldralösa flickan som jag om jag har förstått namnet på henne rätt, Miss Summerson kommer till en Mr. Jandyce som är mycket snäll och generös mot henne trots hennes bakgrund. En gammal dam har sagt till Miss Summerson då hon var yngre: " Det vore bättre för dig om du aldrig hade blivit född".

Snart får Miss Summerson av Mr. Jandyce ta över ansvaret av husnycklarna. Hon blir mycket förvånad över detta.

Det är många intriger och mycket intressant att följa händelseutvieckligen i :den engelska tv- serien: " Bleak House"; från år 2005 som är baserad på Charles Dickens roman med samma titel. Hitills har jag sett avsnitt 1 och början av avsnitt 2. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar