onsdag 31 januari 2018

Teaterrecension, " Jag är en annan nu", av: Björn Runge/ Onsdagen 180201/ Recension av: Marika Frykholm

Jag såg föreställningei, " Jag är en annan nu", av Björn Runge på Stockholms stadsteater onsdagen 180201 med skådespelarna Ann Petren och Sofia Ledarp i de två huvudrollerna.

Författaren Björn Runge, är enligt programbladet, regissör, dramatiker och författaren. Har har, enligt programbladet gjort flera uppmärksammade scensättningar. Han har satt upp Harold Pinters, " Aska" på Göteborgs stadsteater 2006, samt enligt programbladet de egna pjäserna Dialog-Night-Order Book  på Teater Galeasen i Stockholm och " Night- Rider", på Göteborgs stadsteater 2008. Detta enligt programbladet till: " Jag är en annan nu", av: Björn Runge.

Föreställningen, " Jag är en annan nu", av: Björn Runge handlar om en mor- dotter- relation. Modern påstår hela föreställningen igenom att hon har gjort alt för sin dotter. Samtidigt som hon, modern är den mest lidande av alla mänskliga varelser. Hon hamnar efter en tids sjukdom i rullstol och det är alldeles otroligt synd om henne som får sitta ensam, instängd i sin " fågelholk", moderns ord, till lägenhet hela dagarna medan dotter lever ett spännande liv som regissör på en teater och får gå på middag som en utav 200 gäster hos kungen med personlig inbjudan av hovet med självaste kungens namnteckning.

Att dottern får ett hemskt, läskigt cancer- besked att hon har en tumör i hjärnan och har svimmat på den teater där hon är anställd som regissör något som borde göra den alltigenom omhändertagande modern än mer ömhjärtad om sin stackars cancersjuka dotter verkar dock ha totalt motsatt effekt på den extremt självupptagna modern som nu istället har gått över åt andra hållet då hon återfått styrkan i sina ben och kan gå på dom igen och därmed festa med väninnorna hela natten.

Då dottern träffar en åldersstigen, 80- årig pensionerad läkare som hon tillsammans med honom försöker få klarhet i sjukdomars uppkomst återfår livsgnistan och dottern bestämmer sig då för att hon ska fortsätta att leva.

Jag skulle vilja påstå att denna pjäs handlar om viljan till överlevnad mot alla odds då allt ser som mörkast ut och inget hopp egentligen borde finnas mer.

Jag vill varmt  rekommendera att se föreställningen, " Jag är en annan nu", av: Björn Runge med skådespelerskorna Ann Petren och Sofia Ledarp i huvudrollerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar