onsdag 2 januari 2019

Romanrecension: " I skuggan av Blå Jungfrun", av: Anna- Karin Andersson/ Romanrecension av: Marika Frykholm

Jag har läst en jättebra och mycket spännande barn- och ungdomsspökhistoria som heter: " I skuggan av Blå Jungfrun", av en svensk författarinna som även är utbildad arkeolog som heter: Anna- Karin Andersson.

" I skuggan av Blå Jungfrun", av: Anna- Karin Andersson handlar om hur en flicka som lever nu på 2000- talet och som kommer ut till ön Blå Jungfrun tillsammans med sin mamma som är arkeolog som ska forska i hur stenåldersmänniskorna levde på Blå Jungfrun och hur de tog sig dit. På båten på vägen över till ön Blå Jungfrun hör Therese en mycket spännande spökhistoria av kaptenen som berättar att det mellan åren 1914- 1918 levde en flicka på ön Blå Jungfrun som sägs ha blivit mördad av sin far, som var fyrvaktare. Man kan se henne på ön ibland, berättar kaptenen för Therese.

" Fyrvaktar- Therese" som Therese som lever på 2000- talet kommer att kalla henne hittar en samling brev som är skrivna av denna flicka som sägs spöka på ön Blå Jungfrun. Samt att Therese även hittar ett halssmycke som gör att hon kan få visioner av saker som  hände på ön Blå Jungfrun för längesedan. Dels får hon visioner av den mördade flickan, " fyrvaktar- Therese", dels upplever hon visioner av en annan flicka som verkar vara den som tappade hängsmycket som Therese mamma arkeologen tror är från 1600- talet, som vekar ha blivit misshandlad och förd till ön Blå Jungfrun ombord på ett gammalt skepp.

Detta skepp, om Therese i sin vision tycker likna skeppet Wasa- skeppet i Stockholm och som hon och kompisen Daniel som anländer något senare till ön Blå Jungfrun gissar på är från omkring 1600- talet, då denna andra flicka troligtvis efter att ha blivit misshandlad och skändad av några brutala män ombord på detta skepp, senare blev förd till ön Blå Jungfrun där hon lämnades att dö ensam och svårt misshandlad, övergiven av alla och främst då sin far.

Det som Therese som lever på 2000- talet upplever som binder dom alla tre samman är att dom allihopa på något sätt har blivit övergivna av sina pappor.

Jag tycker att barn- och ungdomsspökhistorien, " I skuggan av Blå Jungfrun", som är första delen av en romanserie i tre stycken delar, varav den andra delen heter: " Skuggsyster", av: Anna- Karin Andersson är en mycket bra och spännande spökhistoria, med en massa äventyr, spänning och som är väldigt välskriven. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna barn- och ungdomsspökhistoria!