lördag 4 maj 2024

Ett engångskonsertips: SImply Quartet ersätter Quatuor Diotima på Konserthuset i Stockholm lördagen 240504/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

 Jag vill härmed dela med mig av ett helt fantasitskt engångstillfälligt konsertips! Det var den Österikiska kvartetten: Simply Quartet från Wien som ersatte kvartettgruppen: Quatuor Ditima lördagen 240504 på Konserthuset i Stockholm!

Medverkande i denna Österrikiska kvartett från Wien är:

Danfeng Shen VIolin

Abtibua Rankersberger Violin

Xiang Lyu Viola

Ivan Valentin Hollup Roald  Cello

För att citera den tyska tidningen: Suddeutsche, ( ursäkta jag kan tyvärr inte stava det tyska y:et) Ziting så skrev dom i sin tidning följande om den Österrikiska kvartettgruppen från Wien Simply Quartet: " Inte bara spelar inför utan också för sin publik". ( Citat från denna tyska tidning:)

Bland annat spelades en stråkkvartett av Joseph Haydn, ( f. 1732- d.1809 följande:

Allegro moderato

Adagio

Menuetto Presto, ( trio) 

Finale: Presto

Jag vill härmed rikta min mycket varma eloge till dessa fantastiska musiker! Och hoppas att de återvänder för att spela på Konserthuset i Stockholm någon gång i framtiden! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar