onsdag 24 oktober 2018

Filmrecension: TRädgårdsfesten, av den franske filmskaparen: Agnes Jaquie/ Recension av: Marika Frykholm, onsdagen 181024

Jag såg en mycket charmig film som heter: " Trädgårdsfesten", på Sturebioin av den franske fillmskaparen: Agnes Jaqui som själv spelar den ena huvudrollen, Hèlene.

Trädgårdsfesten handlar om en samling kulturmänniskor som allihopa befinner sig i de övre åldrarna. Med mer eller mindre komplex för att de inte är yngre än va de är och särskilt inför de yngre framåtsträvande karriärlystna ungdomarna som även de befinner sig på samma trädgårdsfest som är en inflyttningsfest hos Hèlen som är syster till en man som heter Castro. Castro har en tv- show där han bjuder in olika känidsar för att prata om sig själva och sina sexliv. Castros och Castros ex- fru som är syster till Hèlen som har trädgårdsfesten där alla inom den franska kulturvärlden har samlats har en dotter som precis har givit ut en roman, sin andra i ordningen där hon offentliggör sina föräldrars privatliv och inte sticker under stol med att pappan Castro har tupè något som han finner oerhört pinsamt och förnedrande.

På själva trädgårdsfesten som är Hèlens inflyttningsfest i hennes nya hus som inte ligger så långt från Paris vimlar det av olika sorters människor med olika sorters bakgrund, drömmar om kärlek, framgångssagor som vänds i tragedier, lustfyllda möten och karriärdrömmar inom kultursektorn som kanske eller kanske inte, infrias. En del av dessa drömmar går i kras, medan andra får uppleva lyckan om att det som först tycktes vara hopplöst med tanke på en stigande ålder och risk för att bli för gammal som i mannen Castros fall vänds till framgång istället för motgång.

Jag tycker att den franska filmen, " Trädgårdsfesten" var en oerhört charmig, välgjord och intressant film om människornas i filmens olika inbördes relationer, kärleksliv, vänskap, begär lycka och framgångshistorier. Allt i en saligt skön blandning. Jag vill varmt rekommendera alla att se denna film!