onsdag 20 februari 2019

Romanrecension, " Gökungen", av: Frances Hardinge/ Romanrecension av: Marika Frykholm

Jag håller just nu på att läsa en jättebra roman som heter: " Gökungen", av den engelska författarinnan, Frances Hardinge.

" Gökungen" tror jag kan beskrivas som tillhörande science- fiktion genren. " Gökungen" handlar om en flicka som heter Tris. Tris har just varit med om en väldigt traumatisk upplevelse då hon ramlade i en damm som heter Grimmen vid sina föräldrars landställe. Det konstiga är att Tris minns absolut inte egentligen någonting om sig själv,eller sin lillasyster Pen eller hennes mamma eller pappa eller sitt tidigare liv, och som det står på baksidan av, " Gökungen" så upptäcker Tris då hon börjar komma till sans igen efter " olyckshändelsen" att flertalet sidor är utrivna ur hennes dagbok,.

Långsamt börjar Tris komma till insikt om hur hon själv brukar vara och bete sig, hur hennes lillayster som verkar hata henne och allt hon gör är, och hur det brukar gå till i hennes familj tillsammans med sina föräldrar, hur hon brukar ha det tillsammans med sina föräldrar, Mr. och Mrs. Piers Crecent och hennes lillasyster Pen som hatar henne har brukat vara.

Det mest märkliga med Tris tillvaro som den har blivit efter " olyckshändelsen" i Grimmen är att hon upplever att hennes dockor kan röra och prata med henne, och att hon dessutom verkar ha fått en glupande aptit. Hon kan helt enkelt inte sluta att äta, och då de kommit tillbaka till Tris hemstad Ellchester där hennes pappa är en framstående arkitekt så minns hon nästan ingenting från sitt hem, inte hur huset ser ut eller vilka rum som finns där, och defenitivt inte vilket rum som är hennes rum. Och det som är det mest konstiga är att hon praktiskt taget håller på att äta sin familj ur huset på grund av hennes glupande aptit.

Jag tycker att den engelska romanen: " Gökungen" av Frances Hardinge är en mycket välskriven, spännande och bra bok full med mycket psykologisk insikt om hur det är för 11- åriga Tris, hur hon upplever sin situation och hur hon får kämpa med att hitta tillbaka till sig själv igen. Eller är det verkligen sig själv hon hittar tillbaka till? Jag vill inte avslöja handlingen bara säga ingenting är som man förväntar sig efter att ha tjuvkikat lite i handlingen! Jag vill varmt rekommendera alla att läsa d romanen: " Gökungen", av den engelska författarinnan: Frances  Hardinge!