lördag 28 december 2019

Recension: Left Behind Child Ghosts/ Av: Brenda Gardenour/ Recension av: Marika Frykholm

Jag ska läsa en distanskurs med  Linnèuniversitetet som heter: " Barn och skräckfantastik" under vårterminen 2020 och spanade in kurslitteraturen. Hittade en alldeles otroligt spännande och skrämmande artikel av en dam som heter.  Brenda. S. Grandenour. Artikeln heter: " Left Behind Child Ghosts"= fritt översatt av mig: Kvarlämnade spökande barnandar". Läs mera om ni törs!

Aritkeln handlar om tre filmer. De jag tänker skriva om här heter: " Dek Hur",  och " El Orfanato".

Jag anser personligen att dessa två filmer, " Dek Hur" och  " El Orfanato" handlar om det mänskliga psykiets gömda skrymslen och vrår och glömda minnen som väcks till livv då  huvudpersonerna i filemrna, i " Dek Hur" som handlar om pojken Ton som kommer till en internatskola efter att han hartvingats bevittna hur hans far är otrogen med en hushållerska och på denna internatskola lär han känna och blir vän med en spökande pojke som drunknade för längesedan i internatskolans swimmingpool allt medan den drunknade internatskolepojkens skolkamrater trodde att han stiumelrade att han hade fått kramp i benen och övergav honom att dö  alldeles ensam och övergiven. POjken Ton som lever i vår nutid hjälper den drunknade internatskolepojken att gå vidare till den andra sidan och kan därmed själv konfrontera sitt eget liv i nutid då han har hjälpt den döde internatskolepojken att gå vidare till evigheten.

"  El Orfanato" handlar om en kvinna som heter Laura som från början var en föräldralös liten flicka som bodde på ett barnhem. Då hon blir vuxen idealiserar hon sin barnhemstillarvo från tiden före hon blev adopterad till en ljus, bekymmerslös tillvaro med många lekkamrater vilket den verkligen inte var. Då hon som vuxen och gift adopterar en pojke med AIDS diagnos som är döende vid namn Simon väcks denna såkallade bekymmerslösa barndom till liv då pojken Simon blir vän med en av hans adoptivmors döda barnhemskamrater som Laura tror är Simons låtsaskompis som frågar henne genom Simon om han får  följa med dom hem.

Artikeln: " Left Behind Child Ghosts",a v: Brenda. S. Grandenour tycker jag var mycket spännande och fantasirik läsning. Som handlar om hur den vuxne huvupersonen i de båda filmerna, Dek Hur" och " El Orfanato" tvingas bearbeta sitt förflutna som fyllt med många hemska och läskiga barndomsminnen den vuxne eller barnet inte vill bli påminda om men här tvingas konfronteras med för att kunna nå ljuset och bli fria från sitt ödesdigra, i filmen, " El Orfaanato" förflutna och därmed kunna nå en ljusare  tillvaro. Jag har inte sett dessa filmer men jag tyckte att det var en oerhört spännande artikel att läsa. För den läshungrge så finns den gratis på internet!