måndag 17 augusti 2020

Tv- dokumentär: " Världens historia- Frankrikes drottning: Marie Antoinette"/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har sett ett avsnitt av tv- dokumentären: " Världens historia- om den franska drottningen Marie Anoinette.

Ett mycket gripande, och spännande avsnitt av tv- dokumentären: " Världens historia- den franska drottningen Marie Antnoinette som bekant blev dömd till döden genom halshuggning under den franska revolutionens dagar. Detta på grund av den grymme Roberspierre som efter det att den franska avsatta drottningen Marie Antoniette som då kallades " Änkan Cupet" som blivit dömd till döden som landsförrädare genom halshuggning, så gick den grymme Roberspierre själv samma öde till mötes några månader senare. Detta på grund av det skräckvälde som han själv, enligt programledaren, hade skapat.

Jag tycker att tv- dokumentären, detta avsnitt som jag såg nu senast om den franska drottningen Marie Antonienette och det hemska öde hon gick till mötes genom den synnerligen grymt orättvisa rättegången mot henne som var fylld av falska anklagelser mot henne och till synes med ett enda syfte: Att skicka den tidigare drottningen till döden genom halshuggning, ger en mycket spännande och intressant historisk skildring av verkliga, historiska händelser som faktiskt har inträffat på riktigt.

Dessutom har de som har gjort tv- dokumentären: " Världens historia"; till varje avsnitt lyckats snillrikt med konststycket att gräva fram fakta som allmänheten kanske inte alltid har haft kännedom om de historiska  personer som tv- dokumentären: " Världens historia" si levande skildrar i sina avsnitt om de personer som just det speciella avsnittet behandlar.

Jag vill varmt rekommendera alla att se tv- dokumentären: " Världens historia"! Den sänds på svt. play.