söndag 13 september 2020

Filmrecension: " Stolthet och Fördom", baserad på den engelska 1800- tals författarinnan Jane Austens roman med samma titel, på engelska: " Pride and Prejudice"/ Recenson av: Marika Frykholm

Jag har sett filmen: " Pride and Prejudice"= Stolthet och Fördom" som är baserad på den världsberömda, engelska 1800- tals författarinnan Jane Austens roman med samma titel.

" Stolthet och Fördom", eller: " Pride and Prejudice" handlar om de fem systrarna Bennet och särskilt om de två äldsta systrarna, den vackra Jane och den kloka och intelligenta Elisabeth Bennet, och särskilt då Jane Bennets tilltänkta fästman, Mr. Bingley, och hans gode vän, den rike och snorkige Mr. Darcny som äger halva Derbyshire som blir förälskad mot sin vilja i den näst äldsta systern, Elisabeth Bennet.  Och deras mor, Mrs. bennet och hennes känsliga nervproblem som har ett fullt sjå att få sina fem döttrar bortgifta med förmögna män. Flickornas far, Mr. Bennet har problem för att hans hus står på tur till deras ganske korkade och självgoda kusin, Mr. Colins som är en präst som har mycket höga tankar om sitt eget anseende.

Detta därför att då man läser Jane Austens romaner så förstår man även att jag har sett föredrag om Jane Austens litteratur att på Jane Austens tid i den engelska överklassens 1800- tales England så betydde ett lyckligt äktenskap inte endast att de blivande parterna fattade tycke för varandra. Det handlade även till stor del om att de skulle ha en bra ekonomisk grund att stå på för att få ett så lyckligt liv tillsammans som möjligt för dom och hela deras familjer kunde vara beroende på hur pass bra gift en dotter till exempel till en inte fullt så välbärgad person, gifte sig. Och särskilt med vem hon gifte sig med.

Jane Austens romaner är följande:

Pride and Prejudice= Stolthet och fördom.

Sense and Sensibility= Förnuft och känsla.