lördag 1 maj 2021

En skräckroman recension: " Historikern"= " The Historian"/ Författare: Elizabeth Kostova/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag håller på att uppdatera min läsning av en fantastiskt välskriven skräckroman, en uppföljare av Bram Stokers: " Drakula", som heter: " Historikern",  i den svenska översättningen, eller: " The Historian", av den Amerikanska författarinnan: Elizabeth Kostova.

" Historikern", av: Elizabeth Kostova, är en nutida uppföljare av Bram Stokers roman: " Drakula". Som de flesta känner till: Vampyren från Transsylvanien. 

I skräckromanen: " Historikern" av: Elizabeth kostova får vi följa två stycken generationer kvinnor, först och främst som jag läste i en annan recension av denna utmärkt välskrivna roman, " jaget" i romanen, den unga kvinnan som år 1972 i sin far historikerns bibliotek hemma i deras hus i Holland, Amsterdam, finner ett gammal brev med inledningen: " Min käre och olycklige efterföljare". 

Detta brev är daterat från den 12/ 12 1930 från Trinity College i Oxford/ England 

Den unga kvinnan får senare vetskap om att hennes far, historikern Paul, för länge sedan hemma i USA hade en mentor vid namn Rossi. Rossi var en oerhört begåvad historiker och forskare och hade publicerat flertalet akademiska verk. Den unge studenten Paul, som då var student vid den historiska institutionen vid Rossi universitet i USA fick höra en märklig legend. Den om att enligt Professor Rossi så var den legenden om vampyren Drakula från Transsylvanien faktiskt, " en sann historia". Detta enligt Professor Rossi. Strax därpå försvinner Professor Rossi spårlöst och ingen av hans kolleger eller studenter vid universitetet har en aning om vart han kan ha tagit vägen.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna fantastiskt, välskrivna skräckroman! Perfekt för alla som älskar skräckläsning om vampyrer, och liknande ruskigheter! Jag gillar den även om jag ännu inte har hunnit läsa slutet på den, på grund av den krypande, fantasirika stämningen som skymtar igenom romanen igenom. 

Personligen anser jag att denna roman innehåller det man brukar säga om en spännande roman: Den innehåller skräck, spänning, äventyr, och romantik.

Därför vill jag  rekommendera alla att läsa: " Historikern", eller som den heter på engelska: " The Historian", av den Amerikanska författarinnan: Elizabeth Kostova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar