onsdag 4 augusti 2021

Filmrecension: " Min pappa Marianne"/ I regi av: Mårten Klingberg/ Efter en sjävbiografisk roman av: Ester Roxberg/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har sett filmen: " Min pappa Marianne"; i regi av: Mårten Klingberg, med Rolf Lasgård  i rollen som: Marianne. Efter en självbiografisk roman av: Ester Roxberg.

Enligt programbeskrivningen så, " kommer den 29 åriga Hanna hem till Alingsås efter att ha gjort slut med sin otrogne pojkvän, och flyttar hem till föräldrahemmet ganska snart igen. Hennes pappa, som är en välkänd präst i Alingsås, ordnar ett nytt jobb åt Hanna på en lokal tidning som journalist. Hanna har även nyligen skrivit en bok".

Men Hannas och hennes brors pappa prästen bär på en hemlighet. Han älskar att klä sig i kvinnokläder för han har en kvinnlig sida. Och som kvinna heter Hannas och hennes brors pappa:  Marianne.

Det här är historien om att komma " ut" på en mindre ort då man som Hannas far, Marianne, har ett mycket offentligt yrke som präst. På en ort där alla känner till allt om alla och hemligheter kan vara svåra att bevara. 

Jag vill varmt rekommendera filmen: " Min pappa Marianne", som pappa Marianne, Rolf Lasgård så fint uttrycker det i filmen: " Att bli den man själv är det är att börja resten  sitt nya liv nu på en gång", om jag inte minns uttrycket alldeles fel. 

Filmen finns i skrivande stund, i augusti 2021 att se på svt. play. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar