onsdag 15 september 2021

Teaterrecension: " De skulle gråta sina mödrars tårar"/Av: Farnaz Arbabi/ Efter: Johannes Anguru/ På Unga Klara i Stockholm onsdagen 210915/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har sett en alldeles fantastiskt bra föreställning på Unga Klara i Kulturhuset i Stockholm onsdagen den 210915 som heter: " De skulle gråta sina mödrars tårar"; av: Farnaz Arbabi, efter en roman  som är baserad på en roman med samma titel,.  Efter: Johannes Anguru.

Om man får chansen att gå och se: " De skulle gråta sina mödrars tårar", av: Farnaz Arbabi, efter: Johannes Anguru vill jag dessutom varmt rekommendera att man köper programbladet. Det innehåller verkligen otroligt mycket intressant och spännande läsning. Bland annat hel massa om science. fiktion.  

" De skulle gråta sina mödrars tårar" kan man likna vid en science- fiktion föreställning. Den handlar om en muslimsk tjej som säger att hon kommer från framtiden för att förhindra ett uppror i en butik i Göteborg. Den unga muslimska flickan som säger att hon är från framtiden tar kontakt med en i vår tid välkänd författarinna och skriver sin egen som hon påstår, historia till henne om hur hon har kommit hit till vår tid för att förhindra ett hemskt framtidsperspektiv för Sverige.

Jag tycker att det är en mycket spännande och suggestiv berättelse. Man får sig också som publik både en och annan tankeställare. 

Jag har tidigare endast sett denna föreställning som en zoomad föreställning. Därför var det oerhört intressant att som publik få se den live på Unga Klara i Stockholms kulturhus i Stockholm. Det var intressant att se och kanske lägga märke till detaljer som man inte kunde fånga upp lika lätt i den zoomade föreställningen som nu då jag såg den på " riktigt" ikväll på Unga Klara. Och jag vill verkligen ge min eloge till de fantastiska skådespelarna.

Jag vill varmt rekommendera alla att se denna föreställning: " De skulle gråta sina mödrars tårar"! Den finns i skrivande stund att se " live" på Unga Klara nu i september 2021- till och med någonstans i oktober på Unga Klara teatern i Kulturhuset i Stockholm. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar