onsdag 13 april 2022

Teaterrecension: " Älskling är jag hemma"/ Förfatare: Laura Wade/ Övesätning av: Sofia Fredèn/ I regi av: Maria Blom/ Recnsion skriven av: Marika Frykholm

 Onsdagen 220413 såg jag föreställningen: " Älskling är jag hemma" på Stockholms stadsteater. Förfatare  är: Laura Wade, den är övesatt av: Sofia Fredèn och regissör är: Maria Blom.


I rollerna ingår:
Judy  Janna Granström

Johny  Philip Hughes

Fran: Johanna  Lazano

Marcus:  ANdreas Kuhndler

Alex: Angelika Prick


Kom, dröm dig tilbaka til 1950- talet. Med härlig - 50 tals musik och till en tid då idealkvinnan hade härliga färgglada klänningar och var nöjda, (?)  med att ha som sina liv att vara hemmafruar till sina män istället för att satsa på sina egna karriärer trots att de ibland hade högskoleexamen inom diverse olika ämnen. 

Nej, jag skämtar bara. Jag tycker attt vi kan vara väldigt glada idag att en kvinna kan få ha en egen karriär och satsa på den och inte behöver känna att hon ger uon tvingas ge upp  den drömmen om hon gifter sig och  skaffar barn och familj. 

Men i  denna föreställing: " Älskling är jag hemma", i regi av förfataren: Laura Wade,  med övesättning av: Sofia Fredèn och i regi av: Maria Blom lever sig et äkta paret tillbaka till 1950 talet. De går " all in for it: De dekorerar sitt hus med - 50 tals möblemang. De klär sig i 1950 - tals  kläder och den äkta mannen ifråga kör en bil från - 50 talet. På ytan är alt en idyl. Men idylen börjar knaka i fogarna då den ilskna mamman gör entrè och domderar om att " dettta var inte vad ho demonsrerade för det liv hon hade tänkt att henne s dotter skulle leva". 

Jag vill varmt rekommendera alla att se föreställningen: " Älsklig är jag hemma",! Detta på grud av de aldels utmärkta skådespelarnas fantastiska insatser. Samt den härliga scenografin. Och inte minst den mycket svängiga musiken! 

Älsling jag är hemm! Går i skrivande stund i apri 220413 på Stockholms stadsteater i Kulturhuset i Stockholm. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar