lördag 13 augusti 2022

Recension: Skandianvisk science- ficktion förening i Sverige/ Ö-kon 3/ Swecon 2022/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har idag, lördagen 220813 deltagit med Skandinavisk science- ficktion förening i Sveriges kongress: Ö-kon 3/ Swecon 2022 på Diselverkstaden i Sickla/ Nacka. 

Här nedan tänkte jag redogöra för de programpunkter som jag lyssnade till. 

Det första föredraget jag var på var en paneldebatt som hette:
" Skräck som vetenskap":

Skräck och vetenskap

Deltagare:

E. ( Emilie) P. Uggla

Markus Sköld

Boel Berman- författtare som bland annat har skrivit skräcknovellsamlingen som är en e- bok som heter: " Sommarskuggorna". 

Åsa

Åsikter som lades fram av dessa deltagare

Boel Bermman

" Hur kan vetenskap missbrukas"?
" Vad händer om vetenskapen missbrukas"?

E.( ( Emilie) P. Uggla:
Författare

Skriver skräck med inriktning mot spänning för vuxna utifrån en vetenskaplig förankring

Kan uppskatta övernaturlig skräck

Är galen i framtiden

Frågeställning:
" Vad kan gå fel när någonting går fel"?

Som ett exempel:
" Frankenstein", " Frankensteins monster". " Vad hade hänt om dr. Frankenstein inte hade anävnt sig av en mördares hjärna då han skapade monstret"? Det vill säga: " Hur hade monstret varit då"?

Åsa:
Gtåhrdyällnininh

# Hur kan man använda Af"? )( Srtificiell intelliegens: 

Är rädd för själva kunskapen

Hur använder man det?
Filmen

Återigen: " Franenstein" - boken som ett exempel när vetenskapen kan gå riktigt galet.

E. ( Emilie) P. Uggla
Kommentar:
" Mänskligheten har förverkat sin rätt att leva": 

Boel Berrmann
Kommentar:
" Forskningen gör rätt som försöker förhindra". 

Markus Sköld:
Kommentarer
" Vad äter vi idag"?
"Hur umgås vi idag"?
" Med vilka umgås vi med idag"?

Åsa

Kommentar
" Vad vi gör med de förmågor som vi skapar".

Ecempel på bok:"
#" The Dreamers"- som handlar om hur en pandemi sprids.  
( Författares anmärkning: Jag ger mig själv bakläxa att ta reda på vem författaren till romanen: "
 " The Dreamers" är. ) 

Paneldebatt nummer 2 som jag lyssnade till.
" Aktuell svensk fantasi"

Medverkande

Anna Gable

Boel Berrmann

Åsa Löfström

Boel Berrmann

Fantasi genre

Boels forskning

Mytiska väsen

Åsa

Bokförslag
" Middagsmörker". ( Författares anmärkning: Ger mig själv i bakläxa att ta reda på vem författaren är till denna bok. ) Men den handlar om hur en ung flicka efter sin fars död skickas upp till norra Sverige till sin morfar som är same för att leva med honom. 

Detta var lite om Ö- kon så här långt. Jag tror att jag kommer att komplettera med mera så småningom. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar