onsdag 20 juni 2018

Filmen: " I feelpretty" på Filmstaden, onsdagen 180620/ Recension av: Marika Frykholm

Jag såg den Amerikanska filmen: " I feel pretty" på Filmstaden i Stockholm, onsdagen: 180620 och tyckte att det var en jättebra film med många synvinklar på hur mycket man lägger ner arbete på att hitta det perfekta utseendet som kvinna för att behaga och beröra sin omgivning.

 Både vad gäller karriär och mänskliga relationer. Om hur viktigt det är för många kvinnor att se så vackra ut som möjligt i en värld där ens personlighet ofta avgörs på hur ens yttre avspeglar sig på ens omgivning. Och där hela ens karriär kan bli toppen- toppen eller slås i spillror endast beroende på omgivningens och chefens uppfattning om ens utseende. 

Jag kunde å andra sidan tycka att det i filmen var lite mycket angrepp på kroppslig fixering.

Men det var ju just samtidigt det som var själva poängen och budskapet tyckte jag med filmen: Att många kvinnor jag vill absolut inte säga alla kvinnor men många kvinnor känner sig nedvärderade på grund av att de inte har det perfekta utseendet.

 Jag tyckte att budskapet i filmen handlade om att man ska vara nöjd med sig själv och sitt eget speciella utseende och att man duger bra som man är.

Samtidigt var det en mycket gullig historia om den mycket osäkra Renèe som går genom en personlighetsförvandling efter att ha slagit i huvudet och plötsligt tror att hon är outsägligt vacker från att ha tyckt själv att hon är anskrämligt ful.

Det är lite av en mysig  historia  på ett mycket roligt och inspirerande sätt då Renèe tvingas att inse att själva orsaken till hennes egen plötsliga framgång inte alls handlar om magi utan bara om hennes egen personlighet.

Jag vill varmt rekommendera alla att se denna film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar