onsdag 30 maj 2018

Bokrecension: " Lägret"; av:: Lena Ollmark/ Recension: Marika Frykholm

Jag har läst en jättebra barnbok som heter: " Lägret", av en författarinna som heter: Lena Ollmark. " Lägret" handlar om Hannah som åker på ett konfirmationsläger tillsammans med bästa kompisen Emil som har haft en väldigt jobbig period under den senaste vårterminen. Men på lägret så ändrar sig Emil och vill bara hitta nya vänner bland konfirmationsdeltagarna och vägrar umgås med Hanna överhuvudtaget. Han säger till Hannah att förklaringen är att han har, " hittat Gud och Jesus" och han är övertygad om att Hannah inte kan ändra sig. Hannah bara skrattar åt Emils nya" jag": ''På lägret finns det två ungddsomledare som heter Amanda och Jakob. Amanda är snäll och trevlig och verkar verkligen vilja lära känna Hannah. Jakob är snygg och spelar gitarr och Hannah blir lite kär i honom. Hannahs dröm är att lära sig att spela gitarr bättre men har svårt med de jobbiga läxorna. Och hon sökte till konfirmationslägret pågrund av att det stod i lägerbeskrivningen att det skulle ha en musikalisk inriktning. Men väl på lägret visar det sig att alla Hannahs nya vänner är mycket duktigare musikaliskt sett än vad Hannah är och spelar mycket bättre alla möjliga olika instrument än vad Hannah kan. Amanda berättar en ruskig spökhistoria den ena kvällen vid lägerelden. Den handlar om en flicka som bodde på lägret för längesedan och som blev typ besatt av Djävulen och mördade alla som då befann sig på lägergården, prästerna såväl som de andra människorna som bodde där. Det sägs att hennes ande fortfarande lever kvar i skogen som finns runtomkring lägergården. Hannah upplever en massa konstiga saker tillsammans med sin nye vän Jonatan som är den enda som vågar opponera sig mot prästerna och sina nya kamrater på gården ute i skogen. Hannah undrar: Kan det vara sant som Amanda säger att det finns en ondska i skogen som angriper den som är svag och tvivlar i tron? Och vad är det för konstigt tjut som bara hon tycks kunna höra? Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna bok som är präglad av spänning, mystik och intressanta diskussioner lägerdeltagarna emellan om trons mening och meningen med livet och om världen som vi lever i är beskaffad.