onsdag 28 november 2018

Romanrecension: " Gruvfruns hemlighet", av: Ingela Korsell/ Romanrecension av: Marika Frykholm

Jag håller på och läser en jättebra barn- ungdomsroman som heter: " Gruvfruns hemlighet", av författarinnan: Ingela Korsell.

" Gruvfruns hemlighet" handlar om hur kusinerna Mirella och Lukas som går i sexan en dag åker på ett studiebesök till Sala silvergruva. Mirella är jättekär i klassens snyggaste kille som heter Samuel Minuer. På väg tillbaka ner i Sala silvergruva efter att ha hjälpt upp Samuel som drabbats av ett klaustrofobiskt anfall så går kusinera Mirella och Lukas vilse i de vindlande gångarna i Sala silvergruva.

På sin äventyrliga färd möter de som de tror människor från det förflutna, och hittar ett brev som de tror tack vare den sägenomspunna gruvfrun, skrivet av en gruvarbetare som omkom i Sala silvergruva  på 1930- talet. Brevet är skrivet till den döde gruvarbetarens hustru som då väntade deras första barn och som fyllde 19 år den dagen som gruvarbetaren dog.

På vägen hem på bussen från Sala silvergruva råkar en journalist som heter Helena höra kusinerna  Mirellas och Lukas samtal om deras upplevelser i Sala silvergruva. Helena blir nyfiken och gör allt för att komma i kontakt med Mirella och Lukas. Mirella och Lukas tar så småningom kontakt med Helena för att få hjälp att reda ut vad det egentligen var som de har varit med om på sin äventyrliga färd i Sala silvergruvan den dagen de gjorde studiebesöket där.

Jag tycker att barn-- och ungdomsromanen: " Gruvfruns hemlighet", av författarinnan Ingela Korsell är en jättebra roman som mycket väl kan läsa av både unga och vuxna. Den innehåller spänning, äventyr, romantik såväl som folktro. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna mycket spännande barn- och ungdomsroman!

2 kommentarer:

1. Teaterrecension: " Järnbörd", av: Magnus Dahlström på Teater Alma i Stockholm/ Söndagen: 181202/ Recension av: Marika Frykholm/ Jag såg en föreställning som heter: " Jänrbörd" på Teater Alma i Stockholm. " Järnbörd" skrevs för avgångseleverna på Teaterhögskolan i Göteborg , 1989 av Magnus Dahlström. Men dessa elever vägrade då att sätta upp denna pjäs på grund av det ganska grova språket. " järnbörd" handlar om åtta människor som är instängda i ett rum. På grund av att den ene mannen lyckas framtvinga de övriga tjejerna och killarna att berätta om sina respektive orsaker till att de har hamnat i den situation som de har hamnat i så dukas en mängd hemska, mörka, och skrämmande historier upp för oss i publiken. Jag tycker att " Järnbörd" på Teater Alma spelas av fantastiska skådespelare och att det är en mycket skrämmande, mörk och dyster föreställning men att skådespelarna gör ett helt fantastiskt jobb. Föreställningen innehåller allt från mord, en pyroman, och incest i en salig blandning. Jag vill varmt rekommendera alla att se föreställningen, " järnbörd" på Teater Alma i Stockholm"

SvaraRadera
  2. " Järnbörd", på Teater Alma i Stockholm, söndag: 181202, av: Magnus Dahlström/ Recension av: Marika Frykholm/ Jag var på Teater Alma i Stockholm och såg föreställningen: " Jänrbörd", av Magnus Dahlström. " Jänrbörd" skrevs år 1989 av Magnus Dahlström till avgångseleverna på Teaterhögskolan i Göteboerg men dessa elever tyckte att den hade för grovt språk och var för grov i största allmänhet eftersom den innehåller för mycket sex, våld, mord och en pyroma. Föreställningen handlar om åtta människor som är instängda i ett rum. En av dom, en man, tvingar de övriga sju att berätta om hur de har hamnat i den situation de nu befinner sig i. Publiken får ta del av oerhört många tragiska historier med ond, bråd död, och sexövergrepp. Jag tycker att skådespelarna på Teater Alma gör ett fantastiskt jobb och jag vill varmt rekommendera alla att se; " Jänrbörd" på Teater Alma i Stockholm.

SvaraRadera