tisdag 21 maj 2019

Balettrecension, " Processen", baserad på en roman av: Franz Kafka, på Kungliga Operan/ i Stockholm, Tisdagen 190522/ Balettrecension av: Marika Frykholm

Jag var på en jättehärlig balettföreställning tisdagen 190522 på  Kungliga Operan i Stockholm som heter: " Processen", som är baserad på en roman av den välkände tjeckiske författaren, Franz Kafka, ( född, 1183 i Praag i nuvarande Tjeckien, död 1924 i Östterike. ) Kommentarer av Franz Kafka, ( källhänvisning: internet:  " Ungdomen är lycklig eftersom den har förmågan att uppskatta skönhet". " Ingen åldras som har förmågan att upptäcka att se skönheten". Ytterligare en kommentar av författaren Franz Kafka: " Meningen med livet är att det tar slut".

Balettföreställningen, " Processen"; baserad på romanen av den tjeckiske författaren Franz Kafka med samma titel, handlar om en man som heter Josef K. Josef K står anklagad. Ingen, inte ens han själv vet egentligen vad han är anklagad för. Men han är en timme och fem minuter försenad till sin egen rättegång talar domaren i domstolen om för honom. Blev inspirerad att tillägga: Kan möjligen Josef K vara Franz Kafkas alter ego? Och att " K" skulle då stå för " Kafka"? Det blir upp till den enskilde åskådaren i publiken att avgöra tycker jag.

Balettföreställningen, " Processen", går i ton i ton i grått, och svart förutom alldeles just i början av föreställningen då dansarna har dräkter i ett klart,lysande färgspel. Annars går temat genom hela balettföreställningen i en utmärkande grå  och svart skala färger. Detta gäller även scenografin. Allt är grått. Och kalt. Ingen värme eller kärlek någonstans. Det är en dyster verklighet som utmålas inför publikens ögon. Mänskligheten är dyster. Själva livet är dystert. Allt andas sorgtung livsleda och kanske rent av en viss desperation.

Jag har varit på en hel del operaföreställningar i mina dar men väldigt få balettföreställningar. Jag är väldigt glad att jag ikväll valde att gå på:balettföreställningen, "Processen" av Franz Kafka. Jag vill varmt rekommendera alla att se denna balettföreställning på Kungliga Operan i Stockholm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar