fredag 24 juni 2022

Engelsk romanrecension: " The Murder on the Orient Expresse"= " Mordet på Orientexpressen"/ Av den engelska deckarförfattarinnan: Agatha Christie/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag håller just nu på att läsa en mycket spännande deckare av den världsberömda engelska deckarförfattarinnan Agatha Christie: " Murder on the Orient Express"= " Mordet på Orientexpressen". Tack vare att jag nu i sommar läser en sommarkurs på distans med Uppsala unviersitet i litteraturvetenskap som heter: " Skräck, spänning, och sex". Jag tror mig inte om att kunna ta alltför många högskolepoäng men det verkar vara en mycket intressant och rolig kurs där just denna bok ingår som en del av kurslitteraturen.

" The Murder on the Orientexpres"= " Mordet på Orientexpressen" utspelar sig under ett par rafflande dygn på det välkända tåget Orientexprssen. Ombord på detta tåg befinner sig en samling människor av alla möjliga samhällsklasser enligt boken, och inte minst Agatha Chrities ena detektvi, den Belgiske berömde detektiven, Monisiuer  Hercule Poirot,  bland annat känd för sina enorma mustascher som han är mycket stolt över och sitt skarpsinne då det gäller att lösa mordgåtor med hjälp av han besitter enorma psykologiska insikter om den mänskliga naturen.

Spoiler alert:
Ombord på tåget finns även den osympatiske Mr. Ratchett. Det visar sig senare att Mr. Ratchett är hans alias han låg bakom det fruktansvärda Armstrong kidnapping dramat om den lilla bortrövade rika flickan, den lilla Daisy Armstrong som senare hittas mördad- av ingen mindre än den såkallade Mr. Ratchett. 

Hoppa gärna över ovanstående kommentar om ni tänker läsa romanen och itne vill ha hela spänningsmomentet förstörd.

Ytterligare spoiler alert:
Allt är inte som det ser ut att vara. Är den sympatiska Mrs. Hubbard som gärna berättar allt om sin dotter egentligen så trevlig som hon ger intrycket av att vara?

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna roman! Jag hoppas och tror att den även finns övesatt på svenska. Jag tror att  det var från Adlibris som jag fick hjälp hemifrån i skrivande stund att beställa denna bok. 

Jag vill rekommendera den på grund av den härligt förtätade psykologiska stämningen som byggs upp romanen igenom. Och alla de fascinerande karaktärerna och hur deras speciella karaktärsdrag och speciella egenheter är beskrivna under bokens gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar