lördag 18 juni 2022

Teaterrecension: " Påfågelsstriden"/ Manus och regi: Henrik Klasson/ Teaterverket lördagen 220618/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Lördagen 220618 såg jag föreställningen: " Påfågelsstriden" på TeaterVreket i Stockholm. Skriven och regisserad av: Henrik Klasson. 

Tänk er en värld, likoms vår värld har varit det som är utsatt för en pandemi. Men denna fiktiva värld styrs istället av högt uppsatta doktorer och akademiker. 

Det högsta man kan bli är att titulera sig professor. För att bli utnämnd till professor efter den avgående professorn, i det här fallet kung Agamemnon så krävs det en duell. Men man duellerar med ord, istället för med vapen. 

Jag som såg denna föreställning tyckte att denna tanke var oerhört fascinerande. Och så var det så stämningsfyllt gjord med bara den enda brunnen i mitten av scengolvet som scenografi i den  i övrigt nedsläckta teaterlokalen. 

Hela föreställningen var oerhört stämningsfylld med pulik och foajevärdarna med sina mörka slöjor som ledde oss ned till platsen för föreställningen. Scenen med den enda brunnen. 

Jag måste säga att jag var väldigt tagen av hela denna mycket färgstarka föreställning: " Påfågelsstriden", skriven och regisserad av: Henrik Klasson. 

Jag vill varmt rekommendera alla som hinner att läsa denna recension att skynda sig till TeaterVerket imorgon söndag 220619 för att se den sista föreställningen av: " Påfågelsstriden"! Av dessa alldeles utmärkta och duktiga skådespelare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar