onsdag 29 augusti 2018

Romanrecension: " Norra Latin", av: Sara Bergmark Elfgren/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har just läst en jättebra roman av författaren: Sara Bergmark Elfgren som var en av författarna till serien: " Cirkeln", i samarbete med Mats Strandberg.

" Norra Latin utspelar sig på den nedlagda skolan med samma namn i Stockholm. Skolan har varit nedlagd i många år men i denna roman så är skolan fortfarande  en av Stockholms mest populära gymnasieskolor med ett mycket eftertraktat teaterprogram som många hundratals elever från hela landet gör vad som helst för att komma in för.

Romen: " Norra Latin" handlar om flickorna Clea som kommer från en känd skådespelarmiljö med en mamma som jobbar som skådespelare, Eva Borglund, och flickan Tamar som kommer från en totalt okänd familjebakgrund i Östersund och som lämnar allt, sin familj, sin lillasyster och sina bästa vänner för att börja på Norra Latins teaterprogram.

Tamar har länge svärmat och varit häftigt förälskad i den omsvärmade Clea Borglund som ideligen lägger upp sina bilder på internet som Tamar följer med växande beundran och kärlek på avstånd,. Men  utan att avslöja sig som den beundrare hon är för Clea Borglund.

Men själva handlingen i romanen: " Norra Latin", av: Sara Bergmark Elfgren, tar sin början i slutet av historien med att något fruktansvärt har inträffat på skolan Norra Latin. Det är blåljus, och polisbilar, och en kvinnlig polis som förhör Clea Berglund om  vem, " Erling   Jensen är"? Ja, det är själva det centrala temat i hela romanen: " Norra Latin": " Vem är egentligen Erling Jensen"?

Sedan tar romanen ett avstamp in i den själva centrala delen av handlingen, i det första kapitlet som inleds med en presentation av den andra kvinnliga huvudpersonen: Flickan Tamar, som i det första kapitlet i: " Norra Latin", beskriver sig som en: " nöjd tönt". Med förklaringen att hon och hennes vänner, enligt författarinnan: Sara Bergmark Elfgren, i det första kapitlet av: " Norra Latin", säger Tamar: " Att hon och hennes vänner vet hur det är att inte få ett brev från Hogwarts då dom fyllde 11". Och Tamar Lomniadse beskriver sig själv vidare i det första kapitlet av: " Norra Latin", av: Sara Bergmark Elfgren: " Att hon valde att följa hennes drömmar som var att spela teater".  I första kapitlet så säger flickan Tamar om sig själv att:  " Det var för att spela teater som hon kom till Stockholm". ( Det första kapitlet i romanen: " Norra Latin", av: Sara Bergmark Elfgren.

I början av handlingen av romanen: " Norra Latin", av. Sara Bergmark Elfgren är det en tillbakablick i flickan Clea Borgs liv där hon sitter tillsammans med pojken Tim Helander i sitt eget rum, då deras föräldrar har en fest i Clea Borgs mammas lägenhet tillsammans med Tim Helanders far, Jack Helander, och flera andra skådespelarkolleger.

Då berättar Tim Helander för Clea Borg om gymnasieskolan Norra Latin där det i romanens värld finns ett nu existerande teaterprogram som Clea Borg vill söka då hon ska börja på gymnasiet. Men Tim Helander berättar spökhistorien som cirkulerar runt på Norra Latin som utspelar sig under Andra Världskriget om gymnasisten och studenten, Erling Jensen, vars lillebror skulle ha blivit mördad av en elak manlig lärare då under det Andrea Världskriget som hade slagit ihjäl honom eftersom lärarna på den tiden fick slå sina elever. Den mördade pojkens vålnad visade sig då på skolan med sår runt ögonen och frågade: " Om magistern var arg på honom fortfarande"?

Enligt pojken Tim Helanders ruggiga spökhistoria så bestämde sig den mördade pojkens storebror, Erling Jensen för att hämnas på den onde läraren eftersom ingen trodde på honom på grund av att han kom från fattiga förhållanden. Då Erling Jensen var med i skolans uppsättning av: William Shakespeare`s: " En Midsommarnattsdröm", och som man senare får veta, då han spelar det lilla busiga skogstrollet Puck, så kommer Erling Jensen in i den sista akten av föreställningen iförd en röd mask. Och något fruktansvärt inträffar...

Mera vill jag inte avslöja av denna rafflande spökhistoria.

Men skolan Norra Latins teaterprogram blir inte vad Tamar har förväntat sig.

Efter att ha blivit antagen till skolans teaterprogram på grund av sin lysande framställning av Puck i William Shakespeaere`s, " En Midsommarnattsdröm" så går allt fel för henne vid starten i den nya skolan.

Istället för att finna nya vänner där så finner sig sig ensam och utfrusen redan från dag nummer ett. På magisk väg får hon insikt i en värld av magi som hon inte hade kunnat drömma om fanns.

Hon blir bekant med historien om  pojken Erling Jensen som levde på 40- talet då han också var elev på Norra Latin och som på  en premiärföreställning av William Shakespeare`s: " En Midsommarnattsdröm" där en omtyckt lektor vid namn Lundbom faller ihop och dör då Erling Jensen inträder på scenen iförd Pucks mask  En fasansfull mask som sägs kunna ge sin bärare precis vad han önskar av masken. Men önskan har ett pris. I Erling Jensens fall ett pris med katastrofala följder.

När Tamar börjar forska i historien kring Erlin Jensen och Concordia föreningen så kommer hon i kontakt med mannen Åke von Essen som var Concordias ordförande då Erlin  Jensen var med och satte upp: " En midsommarnattsdröm" av W illiam Shakespeare där han själv spelar rollen som Puck och låter sin bäste vän, Åke von Essen spela rollen av älvkonungen Oberon. Tamar stämmer träff med den nu 90 årige Åke von Essen på Sturekattens cafè i Stockholm. Vid det mötet får hon höra hela historien om Erling Jensens mycket tragisa  och fattiga bakgrund ändra från småskolan tills det året 1948 då han satte upp  pjäsen: " En midsommarnatssdröm", av William Shakespeare och iförd en röd, hånflinande mask träder in på scenen och hans vän och den lärare som alltid h ar hållit honom bakom ryggen, lektor Lundgren faller död ned.

Det är en mycket spännande Tamar förstår att hon måste lova Åke von Essen att hjälpa Erlin Jensen som dom, ( spoiler alert!) ännu finns kvar på Norra Latin in i våra dagar.

Jag tyckte att romanen, " Norra Latin", av Sara Bergmark Elfgren  är en alldeles otroligt välskriven, och mycket spännande roman full av magiska händelser, samtidigt som det är på samma gång en gripande kärlekshistoria mellan Tamar från Östersund och den omsvärmade och beundrade Clea Borglund.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna roman!