måndag 25 mars 2019

Romanrecension. "Svarta Madam", av: Eva Christina Johanson/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har läst en jättespännande barn- ungdomsspökhistoria som heter: "Svarta Madam", av den svenska författarinnan, Eva Christina Johanson.

" Svarta Madam" handlar om den välkända leken som många av oss nog har lekt och barn fortfarande säkert lekte, när vi var små. I barn- ungdomsromanen, " Svarta Madam", av Eva Christina Johanson. Som en del kanske känner till så går denna lek till så att man står framför en spegel, i ett mörkt rum och säger orden:" Jag tror inte på Svarta Madam, jag tror inte på Svarta Madam,  jag tror inte på Svarta Madam", tre gånger. Då sägs det enligt legenden att man ser något skymta förbi i spegeln.

Eva Christina Johanson har i sin barn- ungdoms spökhistoria om den Svarta Madam låtit den Svarta Madam gestaltas av den figurativa personen: Clara Svart Månsdotter som skulle ha blivit mördad, strypt av sin egen schal, år 1895 i sin handelsbod och den misstänkte mördaren ansågs vara butiksbiträdet, August Leonard Johanson. Leonard August Johans hade en dotter, Amelia och då det i boken visar sig att han visserligen var oskyldig till mordet på Clara Svart Månsdotter, Svarta Madam, så stal han hennes smycken som hon hade på sig för att trygga sin dotters framtid.

Denna stöld gör att Clara Svart Månsdotter alltsedan dess till våra dagar har kastat en förbannelse över sina släktingar och förföljer dom för att hämnas stölden av hennes smycken. I boken, Svarta Madam, så är det huvudpersonen  " jaget" i boken, flickan Juni, och hennes kompis Stella som blir övertalade av Junis bästa kompis Fanny att mot Junis vilja leka leken " Svarta Madam" inne i Svarta Madams handelsbod på Junis pappas nya utställning på musèet i staden där flickorna Juni, hennes bästa kompis Fanny och deras nyinflyttade klasskompis Stella bor. Det som är konstigt med Stella tycker Fanny är att hon har fått höra att hon och hennes mamma flyttar hela tiden.

Det visar sig alltefter händelsernas gång att Stella är släkt med Clara Svart Månsdotter, Svarta Madam och att denna är ute för att hämnas stölden av sina smycken på Stella. Juni försöker hjälpa Stella att göra sig av med både Svarta Madam och hennes släkts förbannelse.

Jag tycker att barn- ungdomsspökhistorien, " Svarta Madam", är en mycket spännande, kuslig,, historia full av fart och fläkt och mycket äventyr allteftersom flickorna Juni, Fanny och Stella jagas av det hämndlystna spöket, Clara Svart Månsdotter som är på jakt efter sina stulna smycken, genom sidorna. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa:" Svarta Madam" av: Eva Christina Johanson!