tisdag 11 februari 2020

Filmrecension: " The Farewell"= Fritt översatt av mig: " Avskedet", på biografen Saga i Stockholm tisdagen 200211/ recension av: Marika Frykholm

Jag har sett en alldeles otroligt rörande och känslomässigt berörande film som heter: " The Farewell", " Avskedet,  ( fritt översatt till svenska av mig!) på biografen Saga i Stockholm tisdagen den 200211.

" The Farewelll", eller" Avskedet", ( fritt översatt av mig!) handlar om den kinesiska
 flickan Billi vars farmor sägs vara döende i Cancer. Billi får beskedet av sina föräldrar hemma i USA att dom allihopa ska samlas i Kina på ett låtsat bröllop för hennes ende kusin som har iordningställt ett fiktivt bröllop för att ge hela släkten anledning att samlas i Kina och ta farväl av Billis farmor Nainia. Billi har fått beskedet att hennes farmor av sin Cancer diagnos, lungcancer endast har tre månader kvar att leva.

Så hela Billis jättestora kinsesika släkt samlas i Kina för det fiktiva bröllopet mellan Billis ende kusin och kusinens påhittade fästmö. Billi  har fått lova att inte berätta för sin farmor att hon endast har tre månader kvar att leva. Detta på grund av att Billi får lära sig av sin kinesiske farbror att man i Kina har som tradition att inte berätta sådana saker för att människan till skillnad från i västerlandet inte har rätt till sig  själv i Asien. För Billi tycks hela denna tankeförställning oerhört främmande och tungrodd att smälta.

Det blir ett känslosamt möte mellan Billi och hennes älksadefarmor naina. Inte Minst därför att farmor Naina har haft mycket svår relation till BIllis mor. Det var hela anledningen till familjens flytt då Billi var liten flicka till Amerika att Billis mor ville leva ett självständigt liv utan svärmordern Nainas inblanding i sitt familjeliv hela tiden.

" The Farwerwell", " Avskedet" är en känslosam film med många starka beröringspunkter som vänskap,kärlek och kulturkrockar med hur flickan Billi med sin Amerikanska uppväxt ställer sig inför den Kinesiska kulturens syn på livet och döden. Och framförallt hur man bemöter svårt sjuka människor som står inför ett dödsbesked.

Jag tycker att filmen, " The Farwell"; " Avksedet" var en mycket stark och känslomässigt samt stämningsfull historia om en ung flickas möte med sin gamla, sjuka och döenede farmor. Filmen har en minst sagt oväntad twist på slutet! Mer vill jag inte avslöja! Men jag vill varmt rekommendera alla att se filmen, " The Farewell!