onsdag 1 juli 2020

Tv- serie recension: " Charlotte Löwensköld och Anna Swärd"baserad på Selma Lagerlöfs romaner, , svt play/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har sett avsnitt 4 av tv- serien: " Charlotte Löwensköld och Anna Swärd", baserad på Selma Lagerlöfs romaner, på svt.play.

I avsnitt 4 så går den fattige  hjälp- prästen, Karl- Arthur som nu är gift med sin dalkulla, den vackra Anna Swärd som nu väntar deras barn, ett alltmera fattigt och sorgligt öde till mötes. De fattiga, föräldrarlösa barnen som de först tog hand om för att de inte skulle utauktioneras på socknen som man gjorde med fattiga, föräldralösa barn förr i världen i Sverige, blir fråntagna Karl- Arthur och Anna Swärd till en rik man som säger att han ska ta väl hand om dom. Men Karl- Arthurs hustru, Anna Swärd ogillar den mannens utseende.

Karl- Arthur ger bort Anna Swärds välförtjänade pengar som hon har fått av sin vänninna, Ris- Kari från de åren hon vandrade runt på vägarna som dalkulla och sålde varor, åt fru Sundvalls man, organisten så att han ska kunna fara iväg och bota sin gikt. I själva verket är fru Sandvall, organistens hustru, hemligt förälskad i den fattige prästen Karl- Arthur och har hitills gjort allt i sin makt för att bli kvitt hans kvinnor. Först herrskapsfröken, Charlotte Löwensköld som hon rådde att gifta sig med den rike brukspatron Schagerström, och nu den vackra dalkullan Anna Swärd. Fru Sundvall lyckas mycket riktigt med att slutligen göra sig av med Anna Swärd. Hur det i slutändan ska gå med den saken kanske kommer att visa sig i avsnitt 5.

Jag älskar Selma Lagerlöfs berättarstil och hennes underbara författarskap. Tv- serien, " Charlotte Löwensköld och Anna Swärd" , är inget undantag av den saken. Det är en härlig blandning av relationsdramer, och romantik, och om hur stor skillnaden var mellan fattig och rik på den tiden.

Jag vill varmt rekommendera alla att se tv- serien: " Charlotte Löwensköld och Anna Swärd", baserad på Selma Lagerlöfs romaner!