lördag 14 maj 2022

Teaterrecension: " Möt mig i gryingen"/ framförd av den fria teatergruppen Batalj i Stockholm/ Manus: Zinnie Harris/ I regi av: Johan Bark/ Plats. Kilen på Stockholms stadsteater lördagen 220514/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Lördagen 220514 såg jag föreställningen: " Möt mig i gryingen" här framförd av skådespelare från den fria teatergruppen Batalj i Stockholm på Kilen på Stockholms stadsteater.

Medverkande:
Helen:Moa Åström

Robyn: Tove Simonesen

Manus:
Zennie Harris

Regi:
Johan Bark

Föreställ er en föreställning där de existentiella frågorna om lviet och döden blandas med ett hopkok av mystik och en liten smula magi i form av att önskningar kan gå i uppfyllelse. Men som flickan Robyn,( här spelad av: Tove Simonsen) så mycket riktigt frågar sig: " Vem har någonsin hört talas om en saga där man har fått två önskningar uppfyllda"? 

De svåra frågorna om döden, och livet, hur vi ska hantera den smärtsamma upplevelsen att förlora en nära anhörig och vad som mjligen sker i livet efter detta- om det finns ett liv efter detta? Ställs i mångfald i denna mycket sorgliga och tragiska pjäs. 

Manusförfattaren: Zennis Harries är högaktuell enligt hemsidan och denna pjäs har framförts så väl i Storbritannien liksom i Turkiet. Men aldrig tidigare i Sverige. 

Jag vill ge en varm eloge till de oerhört duktiga skådespelarna. Men även till scenografin som består av en sandstrand,stenar och ett par stolar med måsars läten i bakgrunden. Mycket inspirerande tycker jag. 

Denna fantastiska föreställning ges en gång till ikväll, lördagen 220514 men jag vet inte om det finns biljetter kvar. Och den spelas även sista gången i skrivande stund i morgon: Söndagen 220515. 

Jag vill varmt rekommendera alla som hinner läsa denna recension att se denna mycket fantasirika föreställning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar