lördag 15 juni 2024

Ett biofilmtips: Den franska filmen: " Skådespelarna"= PÅ franska: " Les Armendlers"/ I regi av: Valeria BBruni Tedeschi som även har skrivit manus tilsammans med: Carline Durras- Grarrel & Bienue & Noemie Lyovsky/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

 Jag vill härmed dela med mig av ett biofilmtips: Den franska filmen: " Skåddespelarna" eller: " Les Armnndlers" som den heter på franska. I regi av fransyskan: Valiera Bruni Tedeschi som i filmen har sitt alter- ego: Den unga skådespelerskan Stella enligt recensionerna som jag fann på biografen Zita i Stockholm(m. ) Som även har skrivit manus tilllsammans med: Caroline Derrras- Garrel & Noemie Lyovsky. 

Kortfattat om handlingen

Den franska filmen: " SKådespelarna" eller som den heter på franska: " Les Armendlers" handlar om en samling förhoppningsfulla eventuella blivande unga skådespelare och skådespelerskor som alla är i 20 års åldern som på 1980- talet söker sig till en välkänd skådespelarskola i Paris. Av de från början 40 sökande  skådespelarna tas endast 12 stycken emot. FIlmen kommer att handla mycket om droger, missbruk, och de unga skådespelarelvernas kärleksliv. Och det stora hotet på  horisonten: AIDS. 

Jag tycker att den franska filmen: " SKådespelarna" var en mycket vacker, och känslomässigt engagerande film. Jag tycker det var mycket intressant att följa med i de unga skådespelarnas utvecklling från trevande nybörjarelever till lite mera erfarna. Jag vill varmt rekommendera alla att se denna film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar