måndag 18 mars 2019

Ny i klassen/ Novell skriven av: Marika Frykholm

Jag heter Louise Andersson och jag är 12 år gammal. Jag hade flyttat till en ny stad med mina föräldrar och mina syskon, Kajsa som är 11 år gammal och Edward som är 10 år gammal till en ny stad där jag skulle börja i en ny klass och i en ny skola. Den enda som jag kände i min nya hemstad var min kompis Maria Markusson i vars klass jag skulle börja.

Jag kände inte Maria Markusson särskilt bra men jag hoppades väldigt mycket att hon skulle bli min nya bästa kompis. Jag hade haft en bästa kompis i min gamla klass i min gamla skola men det konstiga var att fastän jag saknade henne jättemycket så var det inte lika sorgligt att lämna min gamla hemstad och min gamla skola eller min gamla klass och min gamla bästa kompis som hette Sandra Persson som jag hade trott att det skulle vara.

Då jag kom till min nya skola den första skoldagen var jag mycket spänd och förväntansfull. Jag spanade överallt på skolgården efter Maria Markusson men kunde inte se till henne någonstans på hela skolgården. Då det ringde in fick jag gå ensam till min nya klass och det var med en känsla av stor osäkerhet jag gick in i klassrummet. Till min lättnad såg jag Maria Markusson som satt vid sin bänk och vinkade åt mig att komma och sätta mig bredvid henne.

Resten av dagen gick allt som i en dimma. Vi var ute och lekte på skolgården på rasterna, och vi åt lunch i den stora matsalen. Då vi skulle gå hem för dagen ville Maria Markusson gå med mig hem och leka med mig hemma hos mig. Jag blev jätteglad. Det kändes precis som det skulle. En ny skola, en ny klass och en ny bästa kompis.

Men så inträffade katastrofen. Redan nästa dag då jag kom till klassrummet och tänkte sätta mig bredvid Maria Markusson såg jag att platsen bredvid Maria Markusson var upptagen av en annan tjej. Det skulle visa sig senare att den andra tjejen hette Lovisa Adamson och faktiskt var Maria Markussons egentliga bästa kompis.

Jag blev tilldelad en plats bakom Maria Markusson och Lovisa Adamson bredvid en tjej som det i och för sig inte verkade något större fel på som hette Johanna Lund. Johanna Lund visade sig vara jättetrevlig men hon var inte Maria Markusson. Då jag på rasten försökte gå fram för att prata med Maria Markusson och Lovisa Adamson vände dom helt sonika ryggen åt mitt  håll och låtsades inte se mig Och så  fortsatte det i flera veckors tid. Jag var djupt förtvivlad. Hur skulle jag nu göra för att bli bästa kompis med Maria Markusson och hennes bästa kompis, Lovisa Adamson?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar