måndag 11 mars 2019

Recension av: Science- fiktion kongressen, ( Ö- kon), i Östberga kulturhus i Stockholm,/ Lördagen 190308/ Recension av: Marika Frykholm

Lördagen den 190308 var jag på en mycket intressant science- fiktion kongress, Ö-kon kallad, i Östberga kulturhus i Stockholm.

Här nedan vill jag redogöra för några av de mycket intressanta föredrag jag lyssnade på.

Artificiell intelligens

Den föreläsande, ( kvinnan) i detta fallet berättade om hur man i vissa statliga domstolar i U.S:A bekämpar sannolikheten att den åtalade ska begå brott igen med hjälp av artificiell intelligens. Dessvärre blir det ofta något av en rasfråga och därmed orättvis bedömning av hur pass stor sannolikheten är att personen ska begå ett brott igen.

Författarsamtal

Anna Jacobsen Lund

Har bland annat skrivit, " Systemet".

Anna Jacobsen Lund berättade att hon gillar att skriva om samma personer i serier och trilogier, då hon följer en personlig utveckling hos sina karaktärer.

I en trilogi beskriver hon hjältens resa, som till exempel i, " Systemet", av: Anna Jacobsen Lund. I den andra delen, i den andra delen, ( om jag nu förstod Anna Jacobsen Lund rätt), vem personen är, och i den tredje delen av en trilogin: " Vem/ Vilka, ( tror jag även att detta innefattar), har rätt till makten i den världen som hon beskriver.


Författarsamtal med: Frances Hardinge

Frances Hardinge är en engelsk science- fiktion författarinna som skriver science- fiktion romaner för barn och unga.

Frances Hardinge berättade att hon kommer från ett föräldrahem som var proppfullt av böcker och att hon har älskat att läsa och skriva sedan hon var liten. Hon säger att, " då hon var liten försökte hon skriva för vuxna läsare, nu som vuxen, etablerad författarinna försöker hon skriva för barn- och unga!

Frances Hardinge berättade ytterligare att då hon skulle välja vad hon skulle läsa för utbildning på college så visste hon redan då att hon ville bli författarinna, men att hon då tänkte att det nog skulle bli svårt att försörja sig som sådan, eftersom man ju måste;" betala mat och kläder". Så därför bestämde hon sig för att läsa engelsk litteratur." Och det var ju bra"; säger Frances Hardinge, " eftersom då fick jag läsa massor av böcker, och det var ju bra då jag sedan blev författarinna"!

Jag vill rikta mitt varma tack till arrangörerna av den science- fiktion kongressen, ( Ö-kon) i Östberga kulturhus lördagen 190308, som jag hade förmånen och nöjet att få vara med och delta i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar