torsdag 1 april 2021

Romanrecension:" Djävulens märke"/ Författare: Magnus Nordin/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag kände att jag bara måste göra reklam för en så spännande roman som jag håller på att läsa just nu, fastän jag inte har läst ut den ännu.

Romanen är en svensk ungdomsroman som heter: " Djävulens märke", av den svenske författaren: Magnus Nordin.

Romanen: " Djävulens märke" utspelar sig enligt baksidestexten, på högstadieskolan Katarina Östra i Stockholm. I dess centrum står den nyanställda vikarien Malin Lärka från USA. Det är något konstigt med Malin Lärka upptäcker rektorn Åsa då hon intervjuar Malin Lärka. Ena minuten skiftar hennes ögon i blått, andra i grönt. Och Malin Lärka har dessutom gått sin lärarinneutbildning i Salen i Massachusetts i USA. Välkänt för sina häxprocesser...

Men Malin Lärka lyckas, enligt baksidestexten med konsten det som ingen annan lärare har lyckats med tidigare, och defenitivt inte klass 9c:s lärare heller har lyckats med: Konsten att få den motvillige, inbundna, och buttre eleven Jonathan i klass 9c att hålla en muntlig presentation om sin av en polisman dödade far, gangstern.

Men eftersom jag aldrig kan låta bli att tjuvkika framåt i romaner så har jag luskat ut att klass 9c gör en namninsamling som hela klassen får skriva på att dom vill behålla Malin Lärka som lärare istället för att få tillbaka Hanna.

Strax före denna namninsamling äger rum blir den ena huvudpersonen, " jaget" i romanen: " Djävulens märke" av: Magnus Nordin, vittne till att deras vikarie, Malin Lärka, lyckas få den buttre Jonathan att lugna ned sig efter att ha klottrat ned Ella, ( jagets) skåp i niornas korridor. Detta gör att Malin Lärka har lyckats med något som ingen annan lärare någonsin tidigare har lyckats med: Nämligen att få Jonathan att lugna ned sig.

Men det tragiska är att, även det enligt baksidestexten, då klassens ordinarie lärare Hanna kommit tillbaka till skolan och till klass 9c hittas hon en dag död i klassrummet.

Vid utfrågningen av läraren Fredrik som är den som tillsammans med klass 9c upptäcker läraren Hannas döda kropp hängande i fönstret i klass 9c:s klassrum tycker sig Fredrik i ett mail från Hanna finna bevis för att det trots allt inte är självmord som det handlar om.

Vilket han är väldigt ivrig att bevisa de två assisterande poliserna som kommer till brottsplatsen om. Den ena polisen upptäcker läraren Fredrik har märkligt många likheter med hans före detta sambo och flickvän, Petra, som dumpade honom. Poliskommissarie Östergren har samma sätt att fråga ut den hon pratar med så att hon snart finner ut allt som finns att veta om honom/ henne/ hen.

Vilket Fredrik drar sin egen personliga reflektion om att hans föredetta flickvän Petra fann ut alltför snabbt om hur han var på grund av att han framstod som en öppen bok inför henne. Vilket ledde till att hon blev uttråkad av honom.

Efter händelsen av upptäckten med den döda läraren Hannahs kropp i klass 9c:s klassrum, stängs Katarina Östra skola för en vecka. De elever och den läraren, Fredrik, det vill säga " jaget" i romanen, Ella, Amir, och Ida, som var med vid upptäckten av den döda läraren Hannahs kropp i klass 9c:s klassrum på Katarina Östra skola blir erbjudna psykologhjälp. Det vill säga får erbjudandet av att prata med en speciellt till skolan om jag förstod det rätt psykolog.

Efter läraren Hannas märkliga död så blir klass 9c överlycklig då deras vikarie Malin Lärka kommer tillbaka för att ta över klass 9c efter lärarinnan Hannas bortgång. Killarna busvisslar och tjejerna rusar fram för att krama om henne. Men " jaget" i romanen, Ella, lägger märke till att Malin Lärka har tonat ned sin klädstil. Hon bär håret i en knut och har en blå blus och kjol och svarta strumpbyxor på sig.

Ella lägger märke till allvaret i Malin Lärkas välkomsttal till henne. Som till exempel att Malin Lärka säger sig förstå att hon aldrig kommer att kunna ta över den bortgångna lärarinnan Hannas plats. Och att hon, samtidigt som hon är väldigt glad att vara tillbaka är ledsen över att det måste ske på ett sådant sätt. Och efter att ha kikat lite längre fram i texten, så ser jag att Malin Lärka även förstår att klass 0c har funderingar kring lärarinnan Hannas förmodade självmordsförsök. Och att det är normalt att få skuldkänslor då någon i ens närhet har tagit sitt liv.

Jag har tjuvkikat lite längre fram i ungdomsromanen: " Djävulens märke", av: Magnus Nordin, och här kommer en " spoiller alert" som min kompis kallar det för: Kan det vara så att den fantastiskt begåvade 26 åriga unga svenska, och engelska lärarinnan som får överta ansvaret för " värstingsklassen" för att referera till baksidestexten, Malin Lärka, har någon som helst koppling till den för häxeri åtalade och brända på bål, Anna Persdotter Lärka?

Detta är den släktforskning som jaget i romanen, Ellas mormor, har kommit fram till: Att Ella och hennes mormors anmoder som brändes på bål som häxa, trots att hon förnekade det hon var anklagad för nämligen all form av  utövande av häxeri även om hon tydligen var en så kallad " klok gumma", Anna Persdotter Lärka, var deras anmoder.

Allt eftersom  handlingen i romanen: " Djävulens märke" ,av : Magnus Nordin framskrider blir " jaget" i romanen,, ( den unga flickan Ella i klass 9c) övertygad om att deras vikarierande lärare Malin Lärka är en häxa på riktigt! ( Jag har nämligen tjuvkikat i handlingen lite. )

Det är just på grund av detta, denna krypande känsla av trolldom, mystik, som på samma gång inger en känsla av även ett slags romantiskt inslag, i denna ungdomsroman som är en av orsakerna att jag varmt vill rekommendera alla att läsa den.

Detta saliga hopkok av, litegrann som i böckerna om trollkarlspojken Harry Potter av den engelska författarinnan J.K. Rowling, blandning av det rent vardagliga med inslaget av det något makabra övernaturliga som gör det till en sådan härlig, spännande läsning. En rent ut sagt njutning för att fantasin ska blomma.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna fantastiskt, underhållande, för att inte tala om oerhört spännande ungdomsroman: " Djävulens märke", av den svenske författaren Magnus Nordin!

Detta på grund av, inte minst, det färgstarka persongalleriet som framkommer i romanen: " Djävulens märke", med alla möten med den besvärliga klassen 9c:s alla olika elever så som Ella och hennes bästa kompis Ida, som går igenom en besvärlig period med föräldrar som ska skiljas, och deras olika förälskelser i diverse olika killar som figurerar i romanen. Samt även lärarna på Katarina Östra skola, och deras inbördes relationer. Så som rektorn Åsa som drömmer en dröm om att få omvandla Katarina Östra till en mönster privatskola. Men finner motstånd av vissa av sina anställda till denna idè.

Och själva stämningen i romanen är helt enkelt alldeles otroligt underhållande att få ta del av.

Dessa orsaker gör att jag varmt vill rekommendera alla att läsa: " Djävulens märke", av: Magnus Nordin.

Man ställer sig nämligen först och främst denna fråga: Vem är egentligen Malin Lärka?