söndag 30 april 2023

Operatips: " RIddar Blåskägg och Judith"!/ Plats: Folkoperan i Stockholm/ Regiassistent: Caroline Gentele/ Datum: Lördagen 230430/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm



Jag har lördagen 230430 varit på Folkoperan i Stockholm och sett operan: " Riddar Blåskägg och Judith". Regiassistent är: Caroline Gentele. 

" Riddar Blåskägg" är en i mitt tycke mycket mörk och dyster folksaga om den onde Riddar Blåskägg som haJulia Kor låst in alla sina fruar i sin hemska borg tills han möter den vackra flickan Judith som har övergivit sin fästman för att komma till Riddar Blåskäggs undsättning. Enligt min kompis så vill Judith " frälsa" Riddar  Blåskägg från hans ensamhet och hans dystra tillvaro i sin mörka borg. Där han bor med alla de föredetta fruarna inlåsta i rum nummer sju. 

Den vackra Judith som inte riktigt verkar förstå allvaret i situationen kräver att få nycklarna till alla de i borgen låsta dörrarna. Hur det går får ni se om ni kommer och ser operan: " Riddar Blåskägg och Judith".

Medverkande

Regiassistent Caroline Gentele

Musikalisk instudering/ repetitörer 

Oskar Ekberg

Julia Koydan

Ludvig Nilsson

Ulrik Nilsson

Dmitry Tyapkin

Musikalisk ledBÈl

ning

Marit Strindlund

Musik

Bèla Bartòk & Malin Bång

Översättning, ( Riddar Blåskäggs borg)

Mikklos Kundler

Ensemble

Judit

Julia Sporsèn

Riddar Blåskägg

Johan Schinkler

Berättaren

Stina Ekblad

Andra akten

Ensemlbe

Juidht

Alexandra Buchel, ( författarens anmärkning av denna kulturblogg: Ursäkta på grund av bristfällig teknisk kunskap kan jag ej stava Alexandras efternamn korrekt ber om ursäkta för detta. )

Mörkret 1 och 2

Emili  Utter och Helgi Reymison

Jag vill ge en mycket varm aloge till alla i  både den ensemblen som medverkade i akt 1 och i den ensemble som medverkade i akt 2: " Judit": 

Jag vill rekommendera alla att gå och se " Riddar Blåskägg" och Judith" på Folkoperan som går i skrivande stund lördagen 230430! Inte minst på grund av de alldeles utmärkta operasångarna! Jag uppskattade även scenografin och kostym mycket. Tack för en härlig operaföreställning på Folkoperan lördagen 230430!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar