måndag 24 juli 2017

Bokrecension: " Fyr 137", av: Ingelin Angerborn/ Recension av: Marika Frykholm

Jag läste en jättebra barnboksspökhistoria som heter: " Fyr 137", av författaren Ingelin Angerborn. Jag tyckte att det var en mycket spännande historia. Det är en fortsättning på en serie i 3 delar. De andra delarna heter: " Rum 213", som handlar om Elvira som åker på sitt livs första sommarkollo där hon får dela rum med två andra flickor som heter Meja och Bea. De får bo i Rum 213.

De upptäcker snart att det är något konstigt med det rummet och blir övertygade om att det spökar där. Det visar sig att en flicka som hette Mebel en gång bodde i det rummet och dog på kollot under mystiska omständigheter.

I del två i samma serie som heter: " Sal 305" så får Elvia hjärnskakning då hon är ute och cyklar och är upprörd för att hon tror att hennes pojkvän Melker har gjort slut med henne. Hon råkar då krocka med en bil och hamnar på sjukhus. Sjukhuset ligger mittemot ett gammalt hospital där det sägs att det spökar. Elvira tror att det är flickan Mebel som har något med det hela att göra igen.

I, " Fyr 137" så åker flickorna Elvira, Meja och Bea på camping tillsammans med Mejas föräldrar, Micke och Camilla. På campingplatsen så träffar de några pojkar som heter Darin och Josef.

De påstår att man genom att utföra en ritual kan få träffa Svarta Sara som sägs spöka i fyren som ligger inärheten av campingplatsen.

Flickorna hittar en gammal dagbok. En dag upptäcker de att någon har skrivit ett meddelande med röda bläckbokstäver i dagboken. De är först övertygade om att det är pojkarna Darin och Josef som vill skoja med dom men de svär på att det inte är dom som har gjort det.

Jag tycker att barnboksspökhistorien, " Fyr 137" är en mycket mysig och spännande bok att läsa. Massor med spännande spökhistorier och även om det mesta som händer i boken verkar vara framkallat av flickornas egen fantasi så vilar en härlig känsla av spänning och mystik över hela berättelsen. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa; " Fyr 137" av Ingelin Angerborn!