söndag 6 januari 2019

Teaterrecension: " Stolarna", av. Ionesco, i regi av: Tobias Teorrell/ Recension av: Marika Frykholm







Söndaagen den 1901106 såg jag föreställningen: " Stolarna", av Ionesco på Kungliga Dramatens lilla scen  i Stockholm. I regi av: Tobias Teorell, och översättning av: Sven- Åke Heed. I rollerna var: Johan Ulveson, och Kicki Bramberg.

Föreställningen, " Stolarna", av Ionesco, handlar om ett gammalt par som jag föreställer mig befinner sig vid livets slut. De bjuder in en massa imaginära gäster, " fantasikompisar" som det står i programbladet, som egentligen inte finns, och bjuder dom att sätta sig på tomma stolar. Tillsammans talar de om det liv som de har levet. Ett ofta mycket sorgligt och ensamt liv, som jag tycker mig ha förstått av historien som berättas och av det som står i programbladet.

En viktig detalj som mannen i parrelationen ofta talar om är det viktiga " budskap" han ska framföra inför alla de imaginära inbjudna gästerna. Men som regissören, Tobias Teorell kommenterar i intervjun i programbladet så är det inte "  budskapet i sig självt" som är det väsentliga, utan det väsentliga är hur man framstår inför andra". Detta enligt regissören av pjäsen, " Stolarna", Tobias Teorell.

Jag tyckte att föreställningen, " Stolarna", av Ionesco var en mycket sorglig, periodvis dramatisk, och  en mycket känslosam och stark pjäs som jag gärna vill rekommendera alla att se!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar