onsdag 2 januari 2019

Romanrecension: " Gruvan", av: Sara Löwestam/ Romanrecension av: Marika Frykholm

Jag har läst en jättebra barn- och ungdomsroman som heter: " Gruvan"; av den svenska författarinnan, Sara Löwestam.

" Gruvan"; av:Sara Löwestam, handlar om flickan Ellen som tillsammans med sin pappa och pappans nya tjej Sofia som han blev ihop med på Julafton och som Ellen inte gillar därför att hon tycker att Sofia har tagit hennes mammas plats, som befinner sig på en två veckors retreat, och Ellens tvillingbröder, Jossi och Adrian till ön Utö i Stockholms ytterskärgård för att bo i familjens sommarstuga därute.

Då Ellen den första natten sover över alldeles ensam i familjens trädgårdsskjul efter att bröderna Jossi och Adrian har skrämt upp henne med att om hon tänker på spöket Utöskräcken så kommer han och krafsar i väggarna och skrämmer henne, så hittar Ellen efter att ha legat och skrämt upp sig själv rejält, en gammal 1800- tals dagbok i väggen i det gamla skjulet.

Dagboken visar sig vara skriven av en pojke som levde och dog på Utö på 1849. talet och som hette Anton Andersson. Anton Anderson blev tvingad att arbeta som bararbetare i gruvorna på ön Utö och dog i lungsot, men hans dröm var att bli författare, gå på läroverket inne i staden, och att ha en egen utställning i sitt eget namn. Ellen på 2000- talet hjälper honom att förverkliga denna dröm.

Jag tycker att barn- ungdomsromanen, " Gruvan", av: Sara Löwestam är en mycket läsvärd och spännande bok som innehåller äventyr, och en mycket intressant historiebeskrivning av hur det kunde vara för fattiga barn i 1840- talets Sverige. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna barn- ungdomsroman!