tisdag 30 april 2019

Romanrecension: " Zäta och sjukhusets mörka hemlighet", av: Elsie Petrèn/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har läst en jättebra barn- och ungdomsroman som heter: " Zäta och sjukhusets mörka hemlighet",av författarinnan: Elsie Petrèn.

" Zäta och sjukhusets mörka hemlighet", av: Elsie Petrèn handlar om en flicka som kallas för Zäta men som egentligen heter Mercedes. Zäta ska precis fylla 12 år och hennes högsta önskan är att få en egen dator. Då hon på sin 12- års dag får den efterlängtade presenten, en alldeles egen dator av sin pappa, ( hennes föräldrar har just separerat och hennes mamma bor i Danmark med en rik äcklig gubbe som Zäta avskyr. ) Zäta och hennes pappa ska just åka iväg för att välja ut en dator åt Zäta då Zäta blir påkör av en cyklist och hamnar på sjukhuset med en massa ben brutna i sin kropp.

På sjukhuset lär Zäta känna flickan Camilla som är en riktig kämpe. Camilla har varit en mycket lovande idrottare och har råkat ut för en dykningsolycka då hon dök på en förbjuden plats och blev såpass allvarligt skadad att hon antagligen aldrig mera kommer att kunna gå. Men Camilla ger sig inte. Hon tänker bli bäst i simning och tränar varje dag i sjukhusets simbassäng nere i kulverten under sjukhuset.

På sjukhuset efter olyckshändelsen upptäcker Zäta till sin stora förvåning att hon kan läsa andra människors tankar! Men det blir en stor hjälp för henne då hon lyckas ta reda på sanningen om vem som egentligen har stulit hennes dator. Den grinige läkaren Sven som inte gillar barn är den som Zäta ogillar allra mest av sjukhuspersonalen. Kan han vara den som ligger bakom alla medicinstölderna på sjukhuset?

Jag tycker att barn- och ungdomsromanen; " Zäta och sjukhusets mörka hemlighet", av författarinnan: Elsie Petrèn är en jättespännande bok med mycket spänning, äventyr, inslag av romantik, och farliga jakter genom sjukhusets kulvert. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa: " Zäta och sjukhusets mörka hemlighet", av: Elsie Petrèn.