söndag 19 december 2021

En svensk barn- ungdomsromanrecension: " Sandor Slash Ida"/ Författarinna: Sara Kadefors/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har läst för flera år sedan och lyssnar nu på den som ljudbok, den svenska barn- och ungdomsromanen: " Sandor Slash Ida", av den svenska författarinnan: Sara Kadefors.

Sandor är mobbad står det även på baksidestexten till den utgåvan jag hade, i skolan, nej han är nästan mobbad, och kallas av två killar som heter Babak och Valle för, " bögdjävel". Sandor bor i Göteborg och heter Sandor Farkas med sina föräldrar och sin storebror. Sandor dansar balett. Sandor Farkas mamma är balettlärarinna för barn. 

Ida bor i Stockholm och, enligt baksidestexten, sitter mest på cafè med sina två bästa tjejkompisar, Susanna och Therese. Dom skiter mer eller mindre i hur det går i skolan. Och går på disco på kvällarna, och enligt boken så måste Susanna," låna syrrans leg för att komma in". 

Enligt baksidestexten, " har Ida tröttnat på sex, och Sandor är oskuld".

Sandor och Ida blir bästa kompisar då de lär känna varandra på en chattsida. 

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa barn och ungdomsromanen: " Sandor Slash Ida" av Sara Kadefors! Detta på grund av Sara Kadefors intelligenta sätt att framställa sina karaktärer på så att man förstår verkligen hur Sandor Farkas i Göteborg och Ida upplever sina livssituationer. 

I skrivande stund i december några dagar före jul finns barn- och ungdomsromanen: " Sandor Slash Ida" att lyssna på som ljudbok på internet. Jag tror den är uppdelad i två delar. Så jag fick tag i del 1. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar