söndag 6 oktober 2024

Ett teatertips: " Händelse horisonten"/ Plats: Ö2scenkonst på Kungsholmen i Stockholm/ Text och regi av: Eva RExed/ Skådespelare: Karin Foladi & Mattias Lech/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

 Jag vill härmed dela med mig av ett teatertips: "  Händelse horisonten": Med text och regi av: Eva Rexed. Skådespelare: Karin Foladi och Mattias Lech. Plats: Ö2scenkonst på Kungsholmen i Stockholm. Dag: Söndagen 241006.

Enligt programhäftet så är "Händelsehorisonten" med text och regi av: Eva Rexed som hämtat inspiration enligt programhäftet av: Sophie Calles: " Equistie Pain", Freuds och Hegels idèer om retroaktivt minne, M. X: Eschers trappor, Marie HÅllanders  avhandling: " Det omöjliga vittnandet"; William Basinsiksi: " Disintegration Loops"; konstant progaganda, Gamla Testamentets motsägelser och Yout Tube Shorts.

Då jag såg: " händelsehorisonten" skriven och regisserad av: Eva Rexed på Ö2 scenkonst på Lungsholmen i Stockholm idag söndagen 241006 fick jag väldigt många intryck och idèer till vad skådespelarna: Karin Foladi och Mattias Lech ville gestalta.

Jag såg framför mig att de var ett par som nyligen hade blivit ihop och just hade flyttat ihop och nu hade sitt första gräl och därför inte vågade ta ut  svängarna riktigt. Jag såg även framför mig som min kompis sa att det hela hade hänt innan det spelades upp framför våra ögon. Jag fick intrycket av att det kunde utspela sig på ett sjukhus där de pratade om " stängda dörra och fönster" och att " patienten" inte fick gå utanför dessa gränser.

Jag tyckte att det var en mycket fantasieggande föreställning för man fick känslan av att det kunde handla om så många olika saker. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se: " Händelsehorisonten" på Ö2 scenkonst på Kungsholmen men jag har dessvärre inte information tillhanda om  hur länge till den kommer att spelas. Men det borde finnas information på internet hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar