onsdag 9 maj 2018

Teaterrecension: "onåd", av: Avad Ahktar/ Stockholms stadsteater onsdgen 180509/ Recension av: Marika Frykholm

Jag såg föreställningen: " Onåd", av: Avad Ahktar på Stockholms stadsteater onsdagen 180509. I regi av: Dritero Kasapi. ( Ursäkta felstavning av namn min tekniska okunnighet som gör sig gällande, jag beklagar. )

I rollerna ser vi:

Amir, spelad av: Shebly Wavarani
Emily, spelad av: Malin Crèpin
Isaac, spald av: Emlinn  Almèn
Jory, spelad av: Anna Sise
Abe, spelad av: Omid Khansari

Personligen anser jag att detta är en pjäs som handlar lika mycket om det viktiga att skapa konst, som en religiös och kulturell debatt. Människorna i pjäsen ingår alla i olika roller sinsemellan. Amir står i beroendeställning av Jory, spelad av Anna Sise, och Amirs hustru, konstnären Emily som står inför det avgörande ögonblicket att få en första konstutställning kungjord, står i beroendeställning av Isaac som är den som arrangerar hela konstutställningen. Samtidigt som det på en middag hemma hos paret Amir och Emily tillsammans med makarna Isaac och Jory pågår en konstnärlig debatt pågår också en  religiös samt politisk debatt som sätter sin prägel på hela sammankomsten och förändrar makarnas liv avsevärt innan middagen är slut, både yrkesmässigt såväl som känslomässigt.

Jag skulle vilja påstå att det är en högst aktuell handling i föreställningen som man blir mycket starkt berörd av. Jag vill varmt rekommendera alla att se denna utmärkt välgjord och starkt gripande föreställning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar