lördag 28 december 2019

Novellrecension: " The complete parker pyne Private Eye", av: Agatha Christie/ Recension av: Marika Frykholm

Jag läste nyss en novell i en novellsamling av den engelska deckardrottningen Agatha Christies samlade noveller  om Parker Pyne, som heter: " The complete parker pyne, private eye", av: Agatha Christe. Novellen jag läste är den första i denna novellsamling och heter: " The case of the middle- aged wife", av Agatha Christe= Här fritt översatt av mig: " Fallet med den medelålders frun", av: Agatha Christie.

" The case of the middle- aged wife", av: Agatha Christe handlar om Mrs. Maria Packington som en dag förstår att hennes man träffar en annan kvinna, hans sekreterare på hans kontor. Mrs. Packington blir extremt upprörd och för att få hjälp konsulterar hon en Mr. Parker Pyne vars notis i tidningen hon har läst där det står att om man känner sig olycklig kan man vända sig till honom för att få hjälp.

Mr. Parker Pyne är en ganska tjock, flintskallig man som kräver att få betalt i förskott. Han låter Mrs. Maria Packington gå ut och dinera, dansa och  låta sig underhållas av en en i förskott betald gigolo. Gigolon i fråga heter Mr. Clauede Luttrell.

Men det går inte riktigt som Mr. Parker Pyne har förväntat sig: Då hans betald gigolo i sitt möte med Mrs. Maria Packington får sig en rejäl tankeställare och känner att han är en riktig lurendrejare som lever av att lura oskuldsfulla kvinnor vill han ändra sitt leverne och detta tack vare Mrs. Mara Packington.

Det slutar med att paret Packington försonas och gigolon , Mr. Clauede Luttrell får sig en rejäl tankeställare tack vare Mrs. Maria Packington om vad han egentligen håller på med.

Jag tycker att novellen, " The case of the middle- aged wife", av: Agatha Christine var  mycket bra och rolig att läsa med en mycket oväntad twist på slutet. Den aningslösa Mrs. Maria Packingtons möte med den erfarne kvinnotjusaren Mr. Clauede Luttrell berör mig läsaren och får mig att fatta sympati både för Mrs. Maria Packington och den skoningslöse kvinnotjusaren, Mr. Claude Luttrell. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa Agatha Christies novellsamling:" The comple parker pyne  private eye"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar