tisdag 31 december 2019

Tv- serie recension: Den norska serien, " Skam" avsnitt 1 & 2/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har sett två delar av den norska ungdomsserien, " Skam". Skam handlar i den första delen, säsong 1 av Skam om flickan Eva som precis har börjat gymnasiset. Eva är ihop med en kille som heter Jonas. Efter att ha sett några avsnitt längre fram i serien Skam förstår man att Jonas egentligen från början var ihop med Evas bästa kompis Ingrid. Ingrid har aldirg kunnat förlåta Eva för att hon snodde Jonas från henne. Jonas har en bästa kompis som heter Isak. Isak blir mobbad av sina skolkamrater som kallar honom för, " homse"= bög. Fast det förstår man också efter att sett senare avsnitt i serien att Isak är inte alls bög.

Eva träffar på några tjejer som är från skolans revygrupp. Den ena tjejen bjuder Eva att komma på revygruppens insparksfest. Hon lockar med att hela skolan kommer att komma dit. Eva försöker övertyga Jonas att dom ska gå till festen tillsammans. Men Jonas har lovat att hänga med Isak på en grej. Så Eva går ensam på festen. På festen träffar Eva först Ingrid som avspisar henne. Sedan blir hon bekant med en annan tjej som heter Nora som går i hennes spanska klass. Efter det lär hon inne på damtoaletten känna en tjej som står och gråter och den tjejens bästa kompis, Chris. Eva hör den gråtande flickan be henne hämta kompisen Chris. Eva går då iväg ut på dansgolvet och får tag i fel Chris som är en kille.  Väl tillbaka inne på damtoaletten uppdagas missförsståndet att den gråtande flickans kompis Chris är en tjej och den som Eva tror är Chris är en kille och det är två olika personer med samma anmn.

I avsnitt två av " Skam" så åker Eva, hennes pojkvän Jonas och Jonas kompis Isak iväg på höstlovet til en stuga där de ska tillbringa höstlovet. Eva förstår att Jonas och Ingrid sms:ar till varandra bakom hennes rygg. Till stugan kommer även Jonas kompis den ganska coola killen Elias. Elias kallar Isak för " bögen" och Isak blir upprörd. Eva krväer att få läsa Jonas msm till Ingrid och det slutar med att Eva går och lägger sig, sårad, ledsen och upprörd över Jonas beteende.

Jag tycker att den norska ungdomsserien, "Skam" som numera finns med engelska undertexter på Youtoube är en jättebra ungdomsserie med många relationsproblem och mycket  kärleksintriger mellan Eva och Jonas. Det är ett roligt och underhållande sätt att lära känna den norska ungdomskulturen tycker jag. Och lära känna skillnaderna mellan den norska och den svenska gymnasieskolan. Jag vill varmt rekommendera alla att se den norska ungdomsserien, " Skam".