söndag 1 augusti 2021

Artikelrecension: " Fantasin om " indianen" gjorde hans brott möjliga"/ Text: Lars Berge/ Från: Svenska dagbladets kulturdel 210801/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har just läst en oerhört fängslande och mycket intressant artikel som har rubriken: " Fantasin om " indianen" gjorde hans brott möjliga", av Svenska dagbladets Lars Berge som har skrivit om den Amerikanske gruppledaren som kallade sig för: " Man" . " Man" ledde en grupp människor, både vuxna och barn ut i vildmarken i Norden.

Lars Berge skriver i sin artikel att han har tillbringat det senaste året med efterforskningar om hur detta kunde ske. Lars Berge har även en  poddserie om detta fenomen. 

Denna artikel är från Svenska dagbladets kulturdel från den 210801. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna mycket intressanta och oerhört fängslande artikel! 

Jag har fått lära mig att man inte i och för sig ska säga ordet: " Indian", utan använda sig av begreppet: " Native American" om jag inte minns det alldeles fel. Men det är inte detta artikeln handlar om. Utan om hur denne karismatiske gruppledare man kan närmast likna det vid en slags sekt fick med sig så många människor ut i vildmarken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar