tisdag 3 augusti 2021

Tv- dokumentär: " Greta"; ( Tunberg) lyssna inte på mig"! / Avsnitt 1: " Ett år för att förändra världen"/ Recension skriven av: Marika Frykholm


 Jag vill bara varmt rekommendera alla att se mini-  dokumentär tv- serien: " Greta- lyssna inte på mig"!/ Avsnitt 1: " Ett år för att förändra världen".

Som handlar om den numera världsberömda svenska unga flickan, Greta Tunberg, som ensam började med att skolstrejka utanför det svenska rikdsdagshuset och som nu har hunnit då serien tar sin början, bli 18 år. 

Man får bland annat följa den unga miljöaktivistkämpen Greta Tunberg på hennes resa till USA där hon får erfara hur det är att befinna sig mitt på en glaciär som hotar att smälta bort på grund av det alltmer växande klimathotet och miljöförstöringen. Greta Tunberg får här träffa en expert på själva glaciär området. 

Mot slutet av denna dokumentärserie om Greta Tunberg får Greta Tunberg åka ut på sina resor själv, med en medresenär, en kvinnlig medresenär som inte är hennes pappa, Svante Tunberg.


Mot slutet av det första avsnittet av denna dokumentär så säger Greta Tunberg att hon: " har lärt sig av att hållit så många tal som hon har gjort att, " man ska börja med att säga något personligt, men att den här gången tänker hon inte göra det för då är det det enda som den publiken kommer att minnas", detta efter citat av: Greta Tunberg: " Lyssna inte på mig"! Avsnitt 1. Svt. plaly. 

Jag tycker att detta är ett ovanligt intresseväckande program, med en ovanligt ung, och modig tjej som dessutom har diagnosen autism. Och somt trots detta lyckas få världens ledare att lyssna på henne. Vare sig dom håller med henne, eller är emot henne. 

Tv- dokumentären: " Greta- lyssna inte på mig"! Finns i skrivande stund att se på svt. play. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar