onsdag 6 juli 2022

Dansoperan: " Les enfants terrible"= Fritt översatt tror jag av mig tack vare mn kompis som sa att det är så texten är översatt till svenska! : " De förskräckliga barnen"( ObS Författarens anmärkning: Jag kan tyvärr inte franska!) Recenceions skriven av: Marika Frykholm

 Jag har varit på en helt fantastisk opera som heter: " Les enfatns de terrible med musikalisk översättning och översättning av: Anna Christensson, i regi av. Dan Turdèn. Gruppen som spelade denna operaföreställning på teater Tribuanlen onsdagen 220706 var teatergruppen: Kamraterna. 

Medverkande i teatergruppen Kamraterna är:
Elisabeth:   sopran och Henrietta Wallberg  dansare

Paul   David Risberg baryton & Lucas Carlsson dansare

Agathe och Dlagaros    Elsa Riddarstedt-mezzosopranJean 

Pianister   Anna Christensson, Karin Haglund & Maria Rototsky

Boken: Les Enfants de terrible är skriven av författaren: Jean Cockteau och utkom år: 1929 Den filmatiserades: 1950.  


Lite om handlingen: 

Tänk er sann sysoknkärlek: Fast hur pass sann är den egentligen? Jag skulle vilja kalla den för förstörelse lusta! Och en mycket olycklig och tragisk kärlekshistoria. 

Scenografi:

Jag tyckte mycket om scenografin som bestod av 3 stycken pianon utställda bredvid varandra en ställning mitt på golvet för  skådespelarna att ligga, istta på och gå runt på . 

Jag vill varmt rekommendera denna underbara och helt fantasiska opera: Les enfants de terrible= De förskräckliga barnen och jag tyckte mycket om sångarnas hela uttrycksätt-: De rörde sig som om de vore riktiga barn med sina kroppar. 

Jag har dessvärre hört av min kompis att de nästföljande föreställningarna av: Les enfants de terrible är utsålda men det kanske ändå är värt ett försök av den ihäridge  publiken att göra ett försök att få en biljett vid till exempel avhopp. Jag vet inte om det blir några avhopp men det kunde vara värt ett försök! 

För vidare information: Kopiera gärna nedanstående länk!

https://tribunalen.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar