fredag 15 juli 2022

Romanrecension: " The Murder on the Orient Express"/ Av: Den engelska deckarförfattarinnan: Agatha Christie/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Nu i sommar 2022 läser jag en mycket intressant sommarkurs i litteraturvetenskap helt på distans med Uppsala unviersitet! Jag tror mig inte om att ta alltför många högskolepoäng men kursen heter: " Skräck, spänning,"(  populärlitteratur. ) Och den ges helt på distans.

Till att börja med  håller jag just nu på att läsa den engelska deckarförfattarinnan Agatha Christies: " The Murder on the Orient Express"= " Mordet på  Orient Expressen". 

Agatha Christie har två huvudetektiver som ofta framkommer i hennes historier. Den ena är den äldre, och mycket visa Miss Marple. Den andra är den Belgiske detektiven Monsieur Hercule Poirot med sina ståliga mustascher som han är mycket stolt över. 

I just: " The Murder on the Orient Expresse" av Agatha Christe så är det den Belgiske detektvien Monsieur Hercule Poirot som står för själva mordutredningen. Med sitt psykologiska skarpsinne så kan han lösa de mest invecklade mordgåtor. 

Jag har inte hunnit läsa ut hela boken ännu men har inte kunnat motstå frestelsen att kika i slutet av boken. 

Historien utspelar sig på det välkända tåget Orientexpressen. Ett antal passagerare befinner sig ombord på detta tåg. Bland annat detektiven Monsieur Hercule Poirot som är på väg hem tillbaka till London. På tåget befinner sig den till synes osympatiske Mr. Ratchett. Obs! Spoiler alert! Mr. Ratchett är endast hans alias. För Mr. Ratchet visar sig vara den högst osympatiske operatören bakom det Amrikanska familjen Armstrong kidnappningsdramat av den lilla flickan Armstrong som hittas mördad. Och Mr. Ratchett visar sig vara Mr. Casetti, ( jag tror att jag här har stavat hans efternamn rätt!) som var hjärnan bakom detta fruktansvärda kidnappnings drama som har ägt rum ett antal år innan denna historia tar sin början. 

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna mycket givande deckare! Inte minst på grund av att alla dess karaktärer är så pass väl beksrivna som de kommer fram genom Monsieur Hercule Poirots psykologiska utfrågningsmetoder i jakten på den skyldige mördaren av Mr. Ratchett, alias Mr. Casetti. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar