torsdag 21 juli 2022

Novellrecension: " Den svarta katten"/ Av den Amerikanske författaren: Edgar Allan Poe, ( f. 1809- d. 1849) Recnesion skriven av: Marika Frykholm

 Jag läser just nu en mycket intressant och fascienerande sommarkurs helt på distans i litteraturvetenskap med Uppsala universitet. Jag tror mig inte om att ta alltför många högskolepoäng faktiskt inga alls men jag vill här återge en av novellerna vi just har kommit i kontakt med.

Denna novell är: " Den svarta katten" av den Amerikanske författaren: Edgar Allan Poe, ( f. 1909- d. 1849.  1849. ) 

Edgar Allan Poe beskrivs i inledningen i häftet i boken som en såkallad senromantiker. Han hade även enligt inledningen i detta häfte i boken ett," strort inflytande på science- ficktion genren som den moderna deckaren".

Novellen den: " Svarta katten" som jag nu har läst ut är en riktigt fasansfull berättelse om hur långt en man kan gå då han är påverkad av sitt dryckenskap. Särskilt mot de stackars som det står i novellen: " oskäliga djuren" som kommer i hans närhet. Särskilt då inte minst den svarta katten som först älskar honom över allting annat. Men inte minst mot det fruktansvärda illdådet som mannen  i novellen begår mot sin hustru. 

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa novellen: " Den svarta katten" av den Amerikanske författaren Edgar Allan Poe! Detta på grund av den skräckinjagande stämning som novellen är ubbygdt av och som gör att man inte kan bägra sig till slutet för att få veta hur det hela egentligen ska sluta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar