tisdag 12 juli 2022

Romanrecension: " The Perks of being a Wall- Flower"/ Skriven av: Den Amerikanske författaren: Stephen Chbosky/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har börjat läsa en Amerikans ungdomsroman som heter: " The Perks of being a Wall- Flower". Skriven av den Amerikanske författaren: Stephen Chbosky. Fast det var ett tag sedan jag kikade i den så vill jag här varmt rekommendera denna inspirerande Amerikanska ungdomsroman. Som tydligen innehöll sådana saker som bör bannlysas att den faktiskt blev bannlyst i ett visst antal delstater i USA. Osäker dock på vilka delstater det här rör sig om. 

Denna bok blev så nedskriven att den faktiskt blev portad i ett antal Amerikanska stater. Jag är osäker på vilka så det ska jag låta vara osagt. 

Boken handlar om den unge gymnasisten Charlie. Charlie skriver till en vän han aldrig har träffat. Han berättar mycket inlevelsefullt om sitt familjeliv, sina familjerelationer med sina föräldrar och sins syster.

Men det som blev så omtalat att boken faktiskt bannlystes i vissa delstater i USA var att den unge pojken Charlie skriver mycket inlevelsefullt om sina sexuella upplevelser. 

Så pass långt som jag har hunnut i denna Amerikanska ungdomsroman: " The Perks of being a Wall- Flower" vill jag varmt rekommendera alla att läsa denna Amerikanska ungdomsroman. Inte minst med tanke på det humoristiska sättet som  pojken Charlie beskriver sina upplevelser i sin gymnasieskola och de äventyr han upplever tillsammans med sin familj och sina vänner både i och utanför sin gymnasieskola. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar