söndag 31 mars 2024

Ett artikel tips: Efter debattem_ " autister i grupp verkar farligt"/ Text: Lejla Cato/ Foto: Lisa Arvidson/ Svenska dagbladets Kulturdelen 2400331/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

 Jag vill härm4ed dela med mig av en artikel i Svenska daglbadets Kulturdelen från söndagen Påskdagen 230331: " EFter debatten: " Autister i grupp verkar farligt". Text skriven av: Lejla Cato/ Foto: Lisa Arvidson. 

Jag har precis läst början på denna artikel om denna debatten: "  Autister i grupp verkar farligt" som för min egen personliga del väcker starka känslo på grund av att jag själv har en funktionsnedsättning: En kromsomskada som tidigare hette: C. A. T: C. H 22 men som numera går under namnet: 22q11. 

Denna aritkel om denna debatten handlar om hur två olika publikgrupper fick se filmen: " Vem är rädd för Virginia Woolf". Och resultatet av hågkomsterna av filmen blev slående olika. En grupp mindes mera av handlingen medan den andra gruppen mindes mera vad som hade sagts under filmens gång. 

Citat från artikeln: " Hösten 2022 höll Elisabeth Hjorth, Anna Nygrenn, Hanna Bertilsdotter ROsquist och Anna Bournemark kursen: " Autistiskt skrivande.": " Kursen har fört sammanstudenter som genom den har fått en y gemenskap": ( Citat från Lejla Catos artikel: " Efter debatten, " "Autister i grupp verkar farligt". 

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa artikeln:"  Efter debatten: " Autister i grupp verkar farligt" med text skriven av: Lejla Cato och foto av: Lisa Arvidson!

'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar