onsdag 1 maj 2024

Ett boktips: " THe Mountain in the Sea"/ Roman skriven av: Ray Nayler/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

Jag vill härmed dela med mig av ett boktips: som jag håller på att läsa just nu: " The Mountain in the Sea". Skriven av: Ray Nayler. 

Enligt min personliga uppfattning så handlar romanen: " The Mountain in the Sea" av Ray Nayler delvis om en framtida värld där på en öde ö 3 forskare har tagit sin plats för att forska kring bläckfiskarnas liv och leverne och deras eventuella kommunikationsförmågor. 

De  tre forskarna är: Dr. Ha Nguyen som har skrivit en bok som heter: " How Oceans think". Och hennes kolleger: Evrim som är en robot med människoliknande drag och sätt att bete sig och prata, och Aötamsöeg- 

Jag gillar den här boken mycket för jag tycker det är fascinerande med all fiktiv forskning och vetenskap. Särskilt de  vetenskapliga utläggen"  av den ena av forskarna, Dr. Ha Nguyen som inleder många av  kapitlen i boken. 

 Jag tycker att detta är en bok väl värd att läsa. Särskilt pågrund av blandningen mellan den fiktiva vetenskapen och själva handlingen i boken. Jag återkommer då jag har läst mera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar