måndag 29 april 2024

Ett konstutställningstips: " Marie Kröyer"( Ursäkta kan inte skriva det danska ö:et!) f. §867- d. 1949/ Konstutställning om hennes liv på Prins Eugens Walldemarsudde/ Söndagen 240427/ TIps ditlagt av: Marika Frykholm

Jhttps://waldemarsudde.se/utstallningar/marie-kroyer/ag vill härmed dela med mig av ett konstutställningstips: " Marie Kryer", ( ursäkta stavfelet jag kan dessvärre inte skriva det danska Ö:et på min dator ber så hemskt mycket om ursäkt för detta!) Marie Kryer f. 1867- d. 1940 blev enligt Prins Eugens Walleemarsuddes hemsida  " mycket omtalad under sin livstid inte minst på grund av sitt äktenskap med sin förste make den välkände konstnären P. S Kröyer. 

Marie Kröye, ( f. 1867- d. 1940) blev känd så som den missförstådda konstnärshustrun. Men i själva verket gjorde hon stor succè med sina in redningar  av makarna Kröyers alla hus. Även under hennes andra äktenskap med den välkände svenske kompositören Hugo ALfvèn så  gjorde hennes inredning av makarnas hem i Dalarna henne till en mycket välkänd. 

Jag vill varmt rekommendera alla att besöka denna fantastiska utställning om Marie Kröyers liv för att få en bättre insikt i hennes konstnärskap!,  

Jag tyckte även att det var mycket intressant att se de tavlor som föreställde Marie Kröyer som var målade av hennes förste make, den välkände konstnären P. S Kröyer. 

Jag tyckte också mycket om de textiler som var gjorda av Marie Kröyer. 

För vidare information kopiera gärna länken här  nedan.

https://waldemarsudde.se/utstallningar/marie-kroyer/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar