fredag 3 januari 2020

Den Amerikanska ungdomsserien: " Unga kvinnor", av: Louisa M. Alcott, avsnitt 1/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har just sett det första avsnitten av den Amerikanska ungdomsserien, " Little women"= unga kvinnor", av den Amerikanska författarinnan: Louisa M. Alcott.

" Little Women) Unga kvinnor", handlar om de fyra systrarna March, Meg eller den förfinade Margaret som arbetar som guvernant åt barnen King i det samhället de lever i, Jo, eller Josephine som har sitt våldsamma temperament och som älskar att skriva och som drömmer om att bli förfatarinna och ge ut en roman, som arbetar som sällskapsdam åt sin elaka faster, Aunt March, den blyga Beth, som helst vill vara hemma med sina systrar och deras mor, och far och så den yngsta, den bortklemade och ganska bortskämda men ,men mycket söta Amy med sina förfinade manèr som drömmer om att bli en stor konstnär.

De fyra systrarna Marchs far är fältpräst i den Amerikanska armèn eftersom detta utspelar sig under det Amerikanska inbördeskriget då nordstaterna slogs för att få de mörka slavarna frigjorda i den Amerikanska södern. Det slutade med att slavarna blev fria och att nordstaterna vann det Amerikanska inbördeskriget.

I den första delen så lär vi känna de fyra systrarna Marchs nye granne, grannpojken Laurie och hans farfar och Lauris vänskap särskilt med den temperamentsfulla flickan Jo March.

Jag tycker att den Amerikanska ungdomsserien, " Little Women"= Unga Kvinnor" av Louisa M. Alcott är en jättehärlig underbart tårdrypande, romantisk och även periodvis sorglig historia om de fyra systrarna March och deras levnadsöden. Jag har även läst romanen, " Little Women"= Unga kvinnor" av: Louisa M. Alcott som jag även här vill varmt passa på att rekommendera.. Jag vill även varmt rekommendera alla att se den Amerikanska ungdomsserien, " Little Women"= Unga kvinnor" av Louisa M. Alcott.