måndag 20 januari 2020

Romanrecension: " Jag är Nellie", av: Nellie Berntsson/ Rercension av: Marika Frykholm

Jag håller just på att läsa en jättebra bok som är en självbiografi skriven av en ung tjej som heter: Nellie Berntsson. Boken heter: " Jag är Nellie"; av: Nellie Berntsson och den handlar om Nellies eget liv. Hur hon på grund av att hon vågade vara sig själv och skapa en egen blogg , samtidigt som hon blev en erkänd tävlingsryttarinna blev utsatt för en såpass hemsk och fasansfull för att inte tala om grov mobbing både på internet och i hennes många byten av högstadieskolor att man baxnar när man läser om det.

Stor igenkänningsfaktor från min sida. Jag är visserligen inte en berömd tävlingsryttarinnan och jag har inte egna hästar men jag blev mobbad hela högstadiet igenom. Enda skillnaden var att internet var inte uppfunnet under min skoltid på -70-80 talet. Gymnasiet blev min räddning. Då kunde man välja linje som det hette dåförtiden  utifrån  sina studieintressen och valet av linje var ganska fritt.. Men när jag läser den oerhört modiga och begåvade unga flickan Nellie Berntssons självbiografi över den hemska mobbing hon upplevde under sin egen högstadietid tackar jag min lyckliga stjärna över att internet åtminstone inte var uppfunnet under min egen studietid. Även fast jag idag tycker att man kan ha mycket roligt med internet.

Men utöver själva mobbinghistorien så är det grymt spännande att läsa om Nellies relationer till hennes egna hästar, hennes framgångar på tävlingsbanorna inom hästsporten. Nellie verkar också ha den stora turen att ha vettiga och förstående föräldrar som har kunnat hjälpa henne igenom alla hennes motgångar och svårigheter under hennes minst sagt supertuffa skoltid. En sådan skoltid som Nellies vill man inte önska sin värsta fiende. Med hemska lärare som har mage att likna den stackars mobbade Nellie vid superkändisar bara för att hon vågar sig på att vara sig själv och vilja hjälpa andra utstötta med att skapa en egen blogg där hon mycket fritt och insiktsfullt berättar om sin stora kärlek till sina hästar och till ridsporten och tävlandet.

I början av boken: " Jag är Nellie", av: Nellie Berntsson, beskriver Nellie bland annat om hur imponerad hon var av de kända bloggarna som hon läste om.  För att citera Nellie Berntsson själv: " Nellie ville själv bli lika fri och ouppnålig som dessa bloggtjejer var". Nellie Berntsson beskriver sin egen framgångssaga med orden: " Att hon själv efter tjatande på hennes föräldrar från sitt lilla flickrum på Tjörns lyckades starta en av Sveriges största hästbloggar". Fast om jag har förstått Nellie Berntsson rätt så tycker Nellie själv att hon: " driver en blogg med ett budskap". Citat av Nellie från början av boken: " Jag är Nellie", av: Nellie Berntsson.

Jag håller nu på att läsa om boken: " Jag är Nellie", av hästbloggaren Nellie Berntsson. Jag tycker att det jag finner mest tilltalande är alla goda råd som Nellie ger till sina  unga bloggläsar tejejer och killar att man, som Nellie skriver:" Ska ttro på sig själv att " jag är bäst och att jag kan" är något som Nellie skriver om i början av sin bok: " Jag är Nellie", av hästbloggaren: Nellie Berntsson, , ( Citat ur boken.) Personligen tycker jag att det är ett mycket sympatiskt råd att ge till unga läsare som behöver en förebild, någon som dom ser upp till.

Jag måste säga att jag blir djupt berörd av att läsa om denna modiga unga flickas hemska upplevelser i skolvärlden men också uppmuntrad över det mod och det civilkurage hon visar prov på när hon ställer upp som en offentlig person. Jag vill varmt rekommendera både unga och gamla att läsa boken, " Jag är Nellie", av: Nellie Berntsson.